Opdateret luksus-SUV får kunstig intelligens
Med udgangspunkt i originalens letgenkendelige design, er den nye Range Rover Evoque en videreudvikling af den coupélignende silhuet, kendetegnet ved den markante taglinje og stigende hoftelinje, der er karakteristisk for Range Rover-familien.
Introduktionen af juvellignende elementer, såsom slanke Matrix LED-forlygter, skaber en ny for- og baglygtegrafik. Flade dørgreb, som man kender det fra blandt andet Range Rover velar og Jaguar I-PACE fremhæver det glatte design.
Kabine
Indvendigt tilstræbes en minimalistisk kabine. Tekniske tekstiler med genbrugsplast fås som alternativer til læder, bl.a. en uldblanding fra danske Kvadrat, Dinamica suedecloth samt alternativerne Eucalyptus og Ultrafabrics.
Næsten uforandrede mål
Range Rover Evoques udvendige mål er næsten uforandrede, men da den er baseret på Land Rovers nye Premium Transverse Architecture med en blanding af materialer, er der mere plads indvendigt end før. En længere akselafstand giver 20 mm mere knæplads på bagsædet og mere plads til småting – i det større handskerum og midterkonsollen er der nu plads til tablets, håndtasker og flasker. Bagagepladsen er øget med 10 procent (til 591 liter), og er blevet bredere med god plads til en sammenklappet barnevogn eller golfbaggen, og pladsen øges til 1.383 liter, når 40:20:40 sæderne på anden sæderække lægges ned.
Hybrid- og Plug in version
Den nye arkitektur er udviklet til elektrificering, og modeludbuddet omfatter en 48-volt mild hybrid ved lanceringen og en plug-in hybridmodel ca. 12 måneder senere. Mild hybrid-drivlinjen er den første fra Land Rover og virker ved at indvinde energi, der normalt går tabt under opbremsning, via startgeneratoren, der er integreret i et remsystem, og opbevarer den i batteriet under gulvet. Ved hastigheder under 17 km/t slukkes motoren, når føreren bremser. Når bilen starter, overføres den lagrede energi for at støtte motoren under acceleration og reducere brændstofforbruget. Resultatet er raffineret, stille og effektiv kørsel i byområder med tæt trafik samt effektivitetsbesparelser.
Mild hybrid fås med de firecylindrede Ingenium- benzin- og dieselmotorer og byder på CO2-udledning fra 149 g/km og en brændstoføkonomi på 5,6 l/100 km (baseret på NEDC Equivalent-testproceduren). Hvis kunden vælger dieselmotoren på 150 hk med forhjulstræk er Evoques udledning 143 g/km. Modeludbuddet udvides næste år med en elektrisk plug-in hybrid (PHEV) og 3-cylindret Ingenium benzinmotor.
Avanceret teknologi
Den nye Evoque har firehjulstræk og anden generations Active Driveline med Driveline Disconnect for at forbedre effektiviteten og Adaptive Dynamics for at sikre komfort og køreegenskaber. Terrain Response 2 – en helt ny teknologi i en Range Rover i fuld størrelse – registrerer automatisk vejoverfladen og justerer opsætningen, mens Evoque nu kan køre igennem op til 600 mm vand (tidligere 500 mm).
Range Rovers forhøjede førerposition har taget springet ind i den digitale tid med segmentets første ClearSight bakspejl, der forvandles til en HD-videoskærm. Hvis passagerer eller store genstande spærrer udsynet bagud, kan føreren bare trykke på en kontakt under spejlet, hvorefter højopløste videobilleder fra toppen af bilen tydeligt viser, hvad der sker bag bilen. Skærmen giver et bredere (50 graders) synsfelt og bedre udsyn i dårlig belysning.
Den nye Range Rover Evoque er også verdens første med Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen ”usynlig” ved at lægge kamerabilleder på den øverste touchscreen, så føreren får et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front. Det er bl.a. en stor fordel på vanskelige parkeringspladser, ved høje fortovskanter eller i barsk terræn og er en virkeliggørelse af den Transparent Bonnet-teknologi, der blev vist af Land Rover i 2014.
Evoque er den første Land Rover med Smart Settings, der benytter sig af algoritmer med kunstig intelligens, for at lære førerens præferencer at kende, og fungerer som en indbygget butler. Ud over sæde-, musik- og klimaindstillinger kan Evoque også styre ratindstillingerne for at sikre maksimal komfort.
Danske priser på Range Rover Evoque forventes offentliggjort i Januar. Der er dansk introduktion i slut marts/begyndelse april.