Årets Bil i Norge kårer luksus-elbil
Vores nordlige naboer, eller genboer for at være mere korrekt, har et afgiftssystem, som er særdeles venligt stillet overfor elbiler. Elbilerne er billige i indkøb, må køre i busbanerne og strømmen er billig i vandkrafts-begunstigede Norge. Derfor vil et arrangement som Årets Bil i Norge i sagens natur også indeholde elbiler (især når juryen indeholder et medlem fra Norges Elbilsforening).
Kandidaterne var:
– Hyundai Nexo
– Hyundai Kona
– Ford Focus
– Jaguar I-Pace
– Peugeot 508
– Volvo V60
– Volvo XC40
– Nissan Leaf
– VW T-Roc
Jaguar I-Pace, som også er med i finalefeltet til Årets Bil 2019 i Danmark, løb med sejren.
I begrundelsen for titlen til Jaguar I-Pace hedder det blandt andet:
”Det er debut, der afkræver respekt. Jaguar I-Pace løfter premium begrebet blandt dagens elbiler. Kvalitet og køredynamik er blandt de helt store styrker i Jaguar I- Pace. Jaguar har skabt en elektrisk bil, der er underholdende at køre, har god rækkevidde, og har et klart Land Rover DNA. Syv af otte jurymedlemmer havde Jaguar I-Pace som vinder – det er lang tid siden at afgørelsen har været så klar” hedder det i begrundelsen fra Juryformand Esben Stenssrud.
Der er solgt 3150 Jaguar I-Pace i Norge. I alt kører der år til dato 178.521 elbiler rundt i Norge. Alene i 2018 indtil nu er der solgt knap 40.000 elbiler, hvilket giver en markedsandel på hele 29 % for elbiler alene. Tager man også hybridbilerne med, så er 60 % af alle nye biler i Norge helt eller delvist elektrificeret.
Juryen bag Årets Bil 2019 i Norge
Bag titlen står en jury fra norske Autofil, Dagbladet Bil og Dinside.no. I juryen deltog desuden en racerkører, en industriel designer, generalsekretæren i Norges Automobil Sports Forbund, medlem af Norsk Elbilforening, og en senioranalytiker fra autobranchen.