Obligatorisk pitstop og dækskift på Phillip Island - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Obligatorisk pitstop og dækskift på Phillip Island

Pirelli dækkene kan ikke holde til banens nye asfalt kombineret med den australske varme, så både WSSP og WSBK-kørerne skal en tur i pit for at få skiftet dæk.
CO
22/02-2024 kl. 09:13
Anslået læsetid: 4 Minutter

Tidligere i dag kunne du læse her på MagaCin, at det er i den kommende weekend årets første løbsweekend i World Superbike klassen afvikles på Phillip Island Grand Prix Circuit i Australien.

I 2023 var Danilo Petrucci med 333,3 km/t den hurtigste WSBK kører på Phillip Island, og Toprak Razgatlioglu har under optakten til weekendens WSBK race sat ny omgangsrekord, så der burde være lagt i ovnen til fed underholdning.

Kørerne har under testen kørt usædvanligt hurtigt på banens nye grovere asfalt, og Toprak Razgatlioglu blev noteret for en ny omgangsrekord.
Så der var altså i lagt i ovnen til seriøs underholdning, og nu tilsættes løbene i både WSSP og WSBK yderligere et krydderi.
For begge klasser er pålagt obligatorisk pitstop, hvor der skal skiftes dæk.

Oplysning som også for få minutter siden blev delt officielt fra dækleverandøren Pirelli tikkede ind via mail præcis kl. 04.05 i nat, så det er en rimelig frisk beslutning truffet i samarbejde mellem Dorna, FIM, Race Direction og Pirelli.

Årsagen er kort fortalt, at dækkene ikke kan holde til kombinationen af banens nye asfalt og den australske varme, og der har under den forudgående test været målt dæktemperaturer på 160 grader celsius i pitten.
Eksperterne anslår, at dæktemperaturen potentielt kan nå op på 200 grader celsius.

Det forlyder frit oversat i pressemeddelelsen, at:- “Den nye asfalt byder på meget mere greb end det tidligere underlag, og har spillet en nøglerolle i at opnå resultaterne.
På den anden side har underlaget vist sig at være ekstremt aggressivt ved dækkene, hvor dæktemperaturerne har nået et hidtil uset niveau, og har medført et betydelig slid.”

Derfor har Dorna, FIM, Race Direction og Pirelli i forening besluttet, at begge klasser skal gennemføre et pitstop, som gør det muligt at skifte dæk.

Beslutningen er truffet med kørernes sikkerhed for øje, som det fremgår af nedenstående uredigerede citat fra pressemeddelelsen.

“We know this track very well, nevertheless every year it’s a whole other story because at Phillip Island the variables that can influence tyre behaviour are many and often unpredictable.
This year the most critical element is represented by the new asphalt which has almost completely reset the references we had.
I remind everyone that the tyres for this race were shipped from Europe at the end of November while the resurfacing of the circuit was completed only a few weeks ago.
Therefore, in the absence of data on which to base ourselves, we thought it appropriate to rely on the racing solutions used successfully in the last two seasons.
We have seen in the tests that the asphalt offers a lot of grip, to the advantage of the flying lap time, but on the other hand it is very aggressive with the tyres, especially at high temperatures, causing unusual peaks in tread compound temperature on the left side with consequent tyre degradation: we detected up to 160 degrees Celsius in pit lane which we estimate could reach operative peaks of more than 200 degrees.
Considering this evidence, in agreement with Dorna, FIM and Race Direction, we have decided that for the races of both classes it will be mandatory to make a pit stop to change tyres.
It was a difficult decision to take, also because, as always happens in these cases, some teams would have wanted to try racing over the full distance.
However, Pirelli believes that the safety of the riders must be the absolute priority in such circumstances.”

Pressemeddelelsen beskriver også, at løbsdistancen for WSBK reduceres fra 22 til 20 omgange for både løb 1 og løb 2, og at de obligatoriske pitstop skal foretages inden for løbets 9. og 11. omgang.

WSSP løbet afvikles over de planlagte 18 omgange, og her skal kørerne en tur i pit inden for løbets 8. og 10. omgang.

Udskiftning af bagdækket er obligatorisk for begge klasser, imens det er tilladt at køre den fulde løbsdistance med samme fordæk.

Både WSSP og WSBK byder sædvanligvis på glimrende underholdning, og med det nye tiltag der kan få afgørende betydning, bliver underholdningsværdien bestemt ikke mindre.
Det er formentlig ikke ret mange af de deltagende teams, som har trænet lige så intenst i hjulskift, som man gør i Formel 1.

Der er vist ingen tvivl om, at der skal ses ræs i den kommende weekend.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start