Test: Nissan Qashqai's nye motorer imponerer
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: nye motorer til Nissan Qashqai

Længe ventet opgradering
03/03-2019 kl. 09:05
Anslået læsetid: 5 Minutter

Med en position som årets andenmest solgte personbil i Danmark, kan Nissan Qashqai med en tilsnigelse godt kalde sig selv for Crossover-kongen. Især fordi de tidligste Qashqai'er var med til at bane vejen for den til stadighed stigende interesse for et SUV'sk design, høj indstigning og gode oversigtsforhold samt praktiske løsninger og aflæggeplads. Med et salg i Danmark på den gode side af 7000 stk i 2018, og en andel af personbilsalget på hele 3,21% skal man derfor ikke ændre for meget i den forbrugerelskede formel, som Qashqai udgør. Men en opdatering med nye, stærkere og mere brændstofeffektive motorer kan kun være en vindesag.

I sidste test af Qashqai var netop den underdimensionerede motor et af klagepunkterne – som Nissan nu heldigvis virker til at have adresseret med et helt nyt motorprogram til supersællerten.

Internationalt samarbejde

Det er dog ikke kun Qashqai der får glæde af det nye motorprogram. Qashqai sælger ikke kun godt i Danmark, og den høje salgsvolumen gør det muligt at investere betydelige ressourcer i at lave opdateringer. Motorerne er blevet til i et samarbejde mellem Renault, Nissan og Mitsubishi-koncernen, men også Mercedes A-klassen kommer til benytte motoren som sidder i ugens testbil, nemlig den nye firecylindrede 1.3L turbobenzin med 160 hk og syvtrins DCT automatgear. Den høje produktionsvolumen gør, at automatgear kan tilkøbes til Qashqai for beskedne 21.200 kr. Nissan forventer stort salg af netop denne motorvariant med automatgearet.

Så hvad er nyt?

Indsprøjtningen i motoren er hævet til 250 bar, fra forgængerens 200 bar. Motoren tager over for den tidligere 1.6L motor, som havde en effekt på 163 hk. Umiddelbart lyder det som en nedgradering, men en stærkt forbedret momentkurve med 260 Nm er en forbedring på 20 Nm i forhold til forgængeren. Ydermere er de 240 Nm tilgængelige allerede ved 1600 o/m. Og momentet kommer også hurtigt – hurtigere end man umiddelbart forventer med en benzinmotor. Samarbejdet med automatgearkassen kan her kræve lidt tilvænning ved de helt lave parkeringshastigheder. For ved sneglefart kommer effekten ret pludseligt, når speederen aktiveres. Indtil man bliver helt dus med doseringen, kan det i snævre parkeringsbåse være en god ide at være klar til en hurtig bremseaktivering.

Testbilen var udstyret med den automatiske DCT syvtrinsgearkasse, som tilføjer mere moment, i form af 10 Nm. Altså helt modsat børnelærdommen med, at automatgear æder ydelsen. Udviklingen går stærkt i disse år. DCT gearkassen afløser den tidligere CVT gearkasse. CVT-gear har en tendens til at lade motoren køre i samme omdrejningsregister det meste af tiden, hvilket ikke giver meget føling med motoren – og dermed kan virke irriterende på nogle chauffører.

Selve gearskiftene er hurtige og glidende – men virker ikke altid til at falde på de helt rigtige tidspunkter. En lækker opgradering ville være køreprogrammer, så man kunne vælge om bilen eksempelvis skulle tilstræbe økonomisk eller sportslig kørsel. Alternativt kan bedrevidende chauffører naturligvis selv skifte gear.

Motorens effekt er ikke mindre end imponerende, og Qashqai'en kan lave nogle gode accelerationer. Både fra stilstand, men også ved overhalingsmanøvrer. Først ved hastigheder over dansk motorvejshastighed flader effekten ud.

Som i de fleste høje crossovers, er der kørestøj. Men med den nye motor, synes motorstøjen at være forsvundet. Så nu er det vind- og dækstøj der er det mest påtrængende, hvilket ved motorvejshastighed kan opleves som irriterende. 

Forbrug og økonomi

En bonus for ejerens privatøkonomi er, at serviceintervallet er hævet fra 20.000 km til 30.000 km – så nogle servicebesøg vil kunne spares væk i bilens levetid. Til gengæld er motoren ikke en af klassens mindst tørstige. Vi formåede at få bilen op på et gennemsnit på omkring 17 km/l, men det var også på en lige landevej i let medvind og med en person i kabinen. Ved motorvejshastighed, omkring 130 km/t, lå forbruget omkring 10 km/l og derunder – hvilket ikke er imponerende. Forbruget er opgivet til 13,9 km/l, og meget mere skal man nok heller ikke forvente.

Så når campingvognen spændes efter og familie og bagage skal på tur – skal der også besøges tankstationer.

Motorudvalg

Af motormæssige alternativer findes også en benzinmotor (DIG-T) med en ydelse på 140 hk, som fås med manuel sekstrins gearkasse. Kun ved 160 hk versionen kan der vælges mellem manuel og automatgear. Værd at bemærke er, at merprisen for automatgear er 21.000 kr, hvilket er i den lave ende for at få automatgear.

For diesel kan dCi 115 fås med sekstrins manuel eller syvtrins DCT automatgear. Dieselmotoren er baseret på den tidligere version med 110 hk, som efter opdateringen yder 5 hk mere og har mulighed for + 25 Nm overboost. Den øgede effektivitet er bl.a. et resultat af, at indsprøjtningen er hævet fra 1600 til 2000 bar.

Ny navigations-app

En anden nyhed er, at der bag informationskærmen er kommet en mere tidsvarende processor, så man som bruger ikke skal vente så lang tid på respons, efter at have klikket på en given funktion. Det er i sig selv glædeligt.

Nissans navigations-app, Door to Door, tilbyder nu, at man kan finde sin destination på mobiltelelfonen og trådløst overføre den til bilens navigationssystem. Ikke som sådan revolutionerende nytænkning, men det er alt andet lige nemmere at finde destinationen på en telefon, end at skulle klikke rundt på bilens skærm. En anden funktion er, at når bilen parkeres, husker app'en placeringen og kan vise vej tilbage. Nyttigt, hvis bilen under tidspres bliver parkeret på en stor lufthavnsparkering.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start