Danmarks mest solgte bil i ny version
Inspirationen fra Peugeot 508, som på mange måder er spydspidsen for Peugeots nyeste designlinje, er ikke til at tage fejl af. Den nye 208 er blevet mere kantet at se til. Men ikke så kantet, at den vil skræmme potentielle købere væk.
Til forskel fra den nuværende 208, kommer der med den nye generation også mulighed for eldrift – udover de klassiske optioner på benzin og diesel. Peugeot har arbejdet med at nedbringe udledningen, hvilket er sket ved forbedret aerodynamik, reduceret rullemodstand og en vægtreduktion på 30 kg i forhold til forgængeren.
e-208 – den eldrevne option
e-208 er udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm (fra 0 km/t). Den tilbyder tre forskellige køreprogrammer:
– Eco, som optimerer rækkevidden.
– Normal.
– Sport, som prioriterer performance.
e-208 er udstyret med et varmesystem, der består af et 5 kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, programmerbar varmestyring via touchskærmen eller app.
Batterierne, der optager 220 L, er placeret under gulvet i e-208, hvilket betyder, at pladsen i både kabine og bagagerummet er den samme som i versionerne med forbrændingsmotorer. e-208 er udstyret med et 50 kW højkapacitetsbatteri, som giver bilen en rækkevidde på 340 km efter WLTP standard (450 km efter NEDC standard). Det har en garanteret levetid på 8 år eller 160.000 km med 70% af dens opladningsevne.
Opladning kan ske ved almindelig stikkontakt, en særlig ladeboks til hjemmet eller ved en offentlig ladestander op til 100 kW. Her vil opladning op til 80% kunne ske på 30 minutter.
Benzin- og dieseloptionerne
Benzinmotorerne tilbyder flest muligheder i forhold til effekt og gearkasse.
Benzin, 3-cylindret 1.2 L:
PureTech 75 hk S&S manuel 5-trins gearkasse.
PureTech 100 hk S&S med enten 6-trins manuel gearkasse eller EAT8 automotgearkasse.
PureTech 130 hk S&S EAT8 automatgearkasse.
Diesel, 4-cylindret 1.5 L:
BlueHDi 100 hk S&S manuel 6-trins gearkasse.
Kabine og teknologi
Peugeot viderefører deres i-Cockpit , som bl.a. indebærer genvejsknapper med en vis lighed med tangenter, som bl.a også ses i 508. Men også automatisk nødbremse, vejbaneassistent, træthedsgenkeldelse, automatisk fjernlys, skiltegenkendelse, adaptiv cruise control og blindvinkelsalarm har fundet vej til den nye 208. Om det er standard i alle versioner, er ikke offentliggjort endnu.
Den nye 208 har endelig premiere til Geneve Motor Show i Marts og lanceres i efteråret 2019.