Forudsætning for BMW’s deltagelse i MotoGP
Det kommende nye tekniske reglement for MotoGP World Championship som indføres fra 2027, ledsages af håbet om og muligheden for nytilkomne og flere producenter.
Herunder BMW Motorrad, som i forbindelse med indførelsen af de kommende ændringer i MotoGP med blandt mindre motorer, restriktioner i aerodynamiske tiltag, eliminering af automatisk ride-height justering og holeshot anordninger samt indførelsen af bæredygtigt brændstof øjner en glimrende mulighed for fremtidig deltagelse i motorsportens kongeklasse på to hjul.
BMW Motorrad bossen Markus Flasch der tiltrådte som ny boss hos BMW motorrad i November, er som du kan læse i artiklen der er linket til herover citeret for, at han som passioneret motorcyklist er glad for at bygge videre på BMW Motorrads store succeser, og sammen med det højt motiverede BMW Motorrad-team vil gøre alt hvad han kan for, at føre det tyske brand ind i en succesfuld fremtid.
Og derudover er Markus Flasch i en række udenlandske medier citeret for, at 2027 kunne være det perfekte tidspunkt at involvere sig i MotoGP, da det netop er i 2027, at det nye MotoGP reglement træder i kraft.
Men nu forlyder det i udenlandske medier, at Markus Flasch opstiller et helt bestemt kriterium for deltagelse i MotoGP.
BMW Motorrad CEO Markus Flasch er for ganske nylig citeret for, at det bedste tidspunkt at involvere sig er, når alle starter fra bunden. Men forinden er BMW Motorrad nødt til at opnå succes i World Superbike serien.
Flasch er ydermere i samme forbindelse citeret for, at det ikke giver nogen mening for ham, “at blive forfremmet” uden succes, og at han allerede fra første dag har ladet sit team vide, at succes i WSBK er en betingelse for fremtidig deltagelse MotoGP.
BMW bossen erklærer dog samtidig, at man selvfølgelig godt sideløbende kan begynde at forberede sig.
Men også at han først vil træffe en endelig beslutning hvis der opnås succes i WSBK, og at det er et emne der ses strategisk på.
Resultaterne i WSBK vil blive vurderet nøgternt, og for BMW bossens vedkommende vil beslutningsgrundlaget ikke være følelsesladet.
Ydermere er Markus Flasch frit oversat citeret for, at en beslutning som denne skal nyde bred opbakning i et firma som BMW, samt at forberedelserne skal nøje tilrettelægges og være fuldt berettigede.
Der ønskes nemlig stabilitet på længere sigt, for som Markus Flasch også fortæller, så vil en anden på et tidspunkt overtage chefstolen i BMW Motorrad.
Men en helt særlig betingelse skal altså opfyldes, før beslutningen om fremtidig deltagelse i MotoGP træffes.
“That’s why I can’t say anything concrete yet, we’re starting the evaluation.”
Altså endnu en grund til at følge årets WSBK med opmærksomhed, hvor Alvaro Bautista og Ducati i skrivende stund indtager førstepladsen i den samlede stilling med 123 point, men hvor Toprak Razgatlıoğlu med 117 point napper spanieren seriøst i haserne.
Razgatlıoğlu brillerede som bekendt med to sejre i årets anden afdeling på Catalunya 22.-24. Marts, og holdt som det fremgår af nedenstående opslag på sociale medier også dampen pænt oppe i løb 2 ved årets tredje afdeling på Assen 19.-21. April.
Den seneste udmelding fra Markus Flasch bringer altså yderligere et element af spænding til WSBK serien, hvor næste løbsweekend Pirelli Emilia-Romagna Round afvikles 14.-16. Juni.
Uagtet kriteriet for succes ikke er 100% specifikt, så får man næsten lyst til at heppe lidt ekstra på ikke blot Toprak Razgatlıoğlu, men også hollandske Michael Van Der Mark – som i øjeblikket indtager syvendepladsen i VM-stillingen samt Garrett Gerlof (12) og Scott Redding (18), der altså allesammen kan bidrage til, at BMW deltager i MotoGP fra 2027.