Hvad er SapheHer på matriklen har køretøjerne faktisk ret længe været udstyret med hver sin lille gadget ved navn Saphe, som fuldt lovligt kan medbringes under kørsel.
De fleste har efterhånden hørt om Saphe, som er navnet på en lille “sladrehank” eller trafikalarm-gadget, der medbringes i eller på køretøjet og forbindes via bluetooth til en app for Android og/eller IOS på mobiltelefonen.
Saphe fungerer i et netværk med Fartkontrol.nu, og de ifølge producenten + 500.000 skandinaviske brugere som har enheden installeret.
Udover data fra Fartkontrol.nu, byder enhederne til bil på mulighed for via trykknapper at tilføje fartkontroller, stillestående trafik, tabt gods, ulykker og andree uhensigtsmæssige trafikale situationer.
Man kan argumentere for at Saphe er unødvendig hvis hastighedsgrænserne overholdes, men alarmer vedr. stillestående trafik, køretøjer parkeret i nødsporet, tabt gods, vejarbejde osv., er ofte meget praktiske og sikkerheds-befordrende oplysninger. MagaCins udsendte der har tidligere testet Saphe til MC, har gennem længere tid kørt med Saphe One i husstandens biler, og den fikse gadget har forlængst vist sig at være letbetjent og meget nyttig.
Saphe One og Saphe McMange kender i forvejen Saphe One, som er producentens første produkt til bil, og Saphe til MC har også en vis udbredelse blandt danske motorcyklister. Begge produkter har under vores brug været relativt ukomplicerede at opsætte og anvende, og levetiden på de indbyggede batterier vist sig at være rigtig fin. Vi har endnu ikke skiftet batteri på hverken Saphe One eller Saphe til MC. Vores Saphe One har været i brug i godt et års tid, og Saphe til MC i ca. 8 mdr.
Ny Saphe DriveSenest har Saphe præsenteret den nye Saphe Drive, som er en mere eksklusivt udseende videreudvikling af den oprindelige Saphe One. Hvor den oprindelige Saphe One var en lille ukompliceret plastic-box med to trykknapper, er den nye Saphe Drive med sine 65x38x10mm og en vægt på 32 gram en anelse større end forgængeren. Saphe Drive er udstyret med et 1,54″ monochrome display, der varierer i lysintensitet i forhold til omgivelserne, og drives af et genopladeligt Lithium-ion batteri, der oplades via det medfølgende USB kabel.
Herunder kan du se du producentens præsentation af Saphe Drive.
Lige som Saphe's andre produkter kræver anvendelsen af Saphe Drive, at du downloader en app – i dette tilfælde app'en Saphe Link 2 – og parrer enheden til din mobiltelefon via Bluetooth.
Det er nemlig data via mobiltelefon og telefonens indbyggede GPS som varetager kontakt med netværket. Du kan vælge at bruge Saphe Drive uden driftsomkostninger – udover dataforbrug via mobil abonnementet – lige som med producentens andre produkter – eller vælge en abonnementsløsning med ekstra services.
Saphe enheden kan parres med flere telefoner, lige som Saphe app'en håndterer flere fysiske enheder.
Saphe Drive montage i bilenMonteringen af Saphe Drive sker indledningsvis med montering af én af to holdere med en selvklæbende dut. I æsken findes to forskellig megnetiske holdere med hver sin vinkel, så der er valgmulighed ved forskelligt vinklede forruder. Når holderen er korrekt monteret, føres Saphe Drive ganske enkelt hen mod holderens magnet. Simpelt og ukompliceret.
Se hvordan du monterer Saphe Drive i videoen herunder.
Monteringen er altså ganske enkel, og med Saphe Drive monteret, Saphe Link 2 app'en installeret på mobiltelefonen og bluetooth aktiveret, er enheden umiddelbart klar til brug. Nu kan du modtage alarmer, advarsler med mere, men også selv indrapportere om hændelser på din vej. Se producentens video herunder som viser hvordan du selv bidrager til oplysningerne i det omfattende netværk.
Vores erfaringerVi har kørt med Saphe Drive i en god måneds tid nu, og har således noteret os de første indtryk af den nye Saphe Drive. Saphe Drive har vist sig at være lige så pålidelig som forgængeren Saphe One, og vi ser frem til de kommende opdateringer, som producenten lover vil gøre opmærksom på udrykningskøretøjer, skoleveje/børnehaver, jernbaneoverskæringer, spøgelsesbilister, vejarbejde og kø.
Plusser og minusserEn fin funktion er GPS visningen af reel hastighed, da bilernes speedometer ofte har en vis fejlmargin. Enhedens display har under vores test vist sig at være let at aflæse, fri for generende reflekser, og det er faktisk rigtigt fint at displayets baggrundsbelysningen tilpasser sig efter omgivelserne.
Ved daglig anvendelse af forgængeren Saphe One, har vi normalt hændelser som bil i nødsporet deaktiveret for at minimere antallet af alarmer.
Det har vi valgt ikke at gøre med Saphe Drive, da lyden på vores test-enhed ganske enkelt er for ringe. Vi er bekendt med at andre tidligere har oplevet tilsvarende, og har fået enheden ombyttet uden beregning, og følger naturligvis op på sagen når vi har været i kontakt med producenten.
Der findes muligvis en software opdatering?
Ét enkelt minus i karakterbogen skal dog ikke afholde os fra at anbefale Saphe Drive, da plusserne overgår langt den lille detaljer der trækker ned, og vi sætter pris de nye features.
Saphe Link 2 app'en viser realtids kortNyt for “gamle” Saphe brugereSom noget nyt for “gamle” Saphe One brugere med fastmonteret mobiltelefon, viser Saphe Link 2 app'en nu kortmateriale i realtid på mobiltelefonens skærm.
Du kan naturligvis som før justere forskelige parametre i app'en, men nogle vil som undertegnede synes det er smart med visuel markering af hændelser på realtids kort. Rigtig smart bliver Saphe Drive og den tilhørende app for alvor, når opdateringerne med blandt andet skoleveje/børnehaver, udrykningskøretøjer og meget andet implementeres.
Vi kører slev med Saphe One, Saphe MC og Saphe DriveEn del af redaktionens medlemmer har et eller flere produkter fra Saphe monteret i eller på vores køretøjer, og vi tøver ikke med en anbefaling.
Vejledene udsalgspris er dags dato dkr. 595,-
En person snakker om “Test: Saphe Drive”