Test: Volkswagen T-Cross - ny SUV fra VW
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Test: Volkswagens nye T-Cross

SUV-kvaliteter i Volkswagens nye komfortable crossover
24/04-2019 kl. 09:05
Anslået læsetid: 5 Minutter

Kendere udi salgstal og bilsegmenter har undret sig over Volkswagens manglende modeller i klassen for små crossovers. En klasse der indeholder storsælgere som Peugeot 2008 og Renault Captur. At tænke sig at en af de største bilkoncerner ikke havde modeller at tilbyde kunderne i så boomende et marked kan virke som manglende lyst til omsætning. Men det er der nu rådet bod på. VW's SUV/crossover pendant til Polo er introduceret på det danske marked med navnet T-Cross. Ikke at forveksle med den større T-Roc, som også har leveret hæderlige salgstal.

Sammenligningen med Polo er ikke helt ved siden af, for den er bygget på samme platform. 54 mm adskiller dem i længden – i T-Cross'ens favør, hvor siddehøjden også er 10 cm højere. Det giver dermed den højere T-Cross en fordel med bedre plads til underben – og dermed pladsforhold. Mere om det senere.

Kigger man på det ydre design, virker bilen væsentlig større end en bil i Polo-klassen. VW har også bevidst givet T-Cross SUV-orienteret design med stejl front og masser af kanter. Et design som i hvert fald undertegnede er fan af. 

Komfort og kabine

Lydniveauet er lavt for biltypen. Igen er det værd at huske på, at højere biler kan have en tendens til at give mere vindstøj – som følge af den ekstra højde. Men selvom T-Cross er designet med kanter fra øverst til nederst, er lydniveauet i den lavere ende, i forhold til de andre højbenede konkurrenter. Ligeledes med motorstøj, som også ligger i den lavere ende – set i forhold til prisniveauet. Naturligvis er det ikke på højde med premiumbiler i millionklassen.

Kabinen er præget af den hårde, billige plast som jævnligt modtager kritik fra bilanmeldere. Ifølge VW er kunderne forholdvis ligeglade, hvilket de fine salgstal for T-Roc også bekræfter. Plasten findes på inderside af døre og en stor del af instrumentbrættet – naturligvis med den fordel, at materialet er mere modstandsdygtigt end eksempelvis dyrt præmielæder.

Ellers er instrumentbrættet domineret af en 8' touchskærm hvor navigation (tilkøbes for 9000 kr), radio og lignende styres. Og åbner man handskerummet, finder man en CD-afspiller, hvilket gør bilen kompatibel med den ældre målgruppe, som ikke ønsker at gøre brug af nymodens streaming fra nymodens smartphones. For nu at blive i det fordomsfulde hjørne.

Sæderne er behagelige bløde, som det forventes i en VW og siddepositionen er forholdsvis høj, selv med sædet justeret mest mulig ned. Bagsædepladsen er ok for en bil, som groft sagt er i Polo-størrelsen og voksne kan sagtens sidde på bagsædet. Højden er også til den gode side for bagsædepassagerer. Og netop højden er også med til at give mere benplads – simpelt hen ved at der er længere fra sæde og ned til gulvet.

Men det er også lykkedes VW at gøre bilen meget praktisk. Bagsæderne kan lægges næsten fladt ned, ligesom passagerforsædet. Det giver mulighed for transport af aflangt gods og gør bilen ekstra praktisk, ud over de mange små rum og aflæggeplads, som også er designet ind. Et væsentligt konkurrenceparameter for de, som kan finde på at tage i Ikea eller byggemarkedet og købe stort ind, men ikke af den grund alene vil anskaffe en større bil eller trailer.

Køreegenskaber og motor

Bilens køreegenskaber virker tilrettelagt med henblik på komfort. Det skal forstås som, at affjedringen er blød og fjerner følelsen af de små bump i vejen – men heldigvis uden at give den lille SUV alt for meget krængning gennem sving.

Bylivet, som T-Cross i høj grad er designet til at understøtte, klarer den fornemt. Siddepositionen er høj (10 cm højere end en Polo), med de ekstra oversigtsforhold det giver. Og med bakkamera og P-sensor er bilen let at have med at gøre i de kronisk krævende parallelparkeringer. Styretøjet reagerer hurtigt når man skal køre udenom cyklister, som er i gang med sende SMS'er og Pokemon-jagende fumlegængere. 

På landevejen bemærker man, at bilen er godt lydisoleret – set i forhold til konkurrenterne – og på landevej er køreegenskaberne meget gennemsnitlige. Stærk sidevind mærker man naturligvis i en høj bil med næsten lodrette sider. Den adaptive fartpilot fungerer en smule on-off i forhold til forankørende og er et punkt hvor VW godt kunne optimere softwaren lidt.

Vil man køre sportsligt – er det ikke sikkert man skal købe en T-Cross. Som nævnt er affjedringen komfortabel, uden krængningen bliver overdrevet. Men den stærke servostyring giver ikke meget følelse med vejen og selve køreoplevelsen er ikke så involverende.  Bilfabrikanter må som oftest vælge om en bil skal være sportslig eller komfortabel. VW har tydeligt valgt side til komfort og det er et ærligt valg.

T-Cross fås indtil videre med en 1.0 L TSI trecylindret 95 hk eller 115 hk motorvariant. Hvis bilen skal bruges til pendling og motorvej, er 115 hk varianten at foretrække. Det manuelle sekstrinsgear fungerer ok, men er ikke det mest præcise i klassen. DSG-automatgearet med syv trin derimod fungerer lækkert og hurtigt, med gearskifteknapper på rattet. DSG-gear er muligt med 115 hk motorvarianten og rækker økonomien, er den kombination at foretrække.

Sidst på året kommer også motorvarianterne 1.6 TDI med 95 hk og 1.5 TSI med 150 hk.

Alternativer

T-Cross skal etablere sig som model på et marked hvor konkurrenternes modeller har haft god tid til at positionere sig. Prismæssigt står supersælgerne Renault Captur og Peugeot 2008 stærkt. Opel Crossland X og Hyundai Kona er også markante modeller på det bugnende marked, hvor også Dacia Duster gør sig. T-Cross har dog fordelen at være fra VW og det er et meget væsentligt salgsparameter overfor danske bilkøbere.

Konklusion

På et marked hvor iøjnefaldende design er vigtigt, er T-Cross et kvalificeret indspark med praktiske løsninger. Køreegenskaberne er gennemsnitlige og komforten er behagelig, med en lydsvag kabine. T-Cross skal nok få venner blandt de danske bilkøbere.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start