Video: Her er den ny BMW R 1300 GS Adventure
Den nye BMW R 1300 GS viste sig at være både stærkere og lettere end forgængeren, da BMW Motorrad i September 2023 officielt lancerede den seneste inkarnation af GS’eren.
Dengang blev vi også klogere på, at den nyudviklede mere kompakte boksermotor med variabel ventilstyring og en slagvolumen på præcis 1300cc leverer 145 hestekræfter ved 7750 omdr./min. og et maksimalt drejningsmoment på 149 Nm ved 6500 omdr./min.
Lige præcis den model er MagaCin i skrivende stund ved at færdiggøre vores test af under hjemlige himmelstrøg, men BMW er nu kommet os i forkøbet med endnu en spændende nyhed.
Nemlig den nye BMW R 1300 GS Adventure – hvor BMW teasede for frigivelsen af den ultimative globetrotter for få dage siden – der som traditionen byder blandt andet er udstyret med højere kåbeglas og en væsentlig større 30 liters aluminiums benzintank en standard GS’erens dunk.
Og derudover kan motorcyklen der i dag blev officielt afsløret under 2024 BMW Motorrad Days som option fås med BMW’s nye ASA – Automated Shift Assistant – hvor koblingsgrebet er forsvundet men gearpedalen bevaret, og føreren selv kan vælge, om der skal skiftes gear manuelt eller automatisk.
Men det nye electronic DSA – Dynamic Suspension Adjustment – er dog standardudstyr, og frit oversat lyder det fra BMW Motorrad i dagens 40 sider lange tætskrevne pressemeddelelse, at fremtoningen af den ny BMW R 1300 GS Adventure med sikkerhed vil tiltrække opmærksomhed.
Den store GS er ikke blot visuelt anderledes end sin yndige søster, for aldrig tidligere har både komforten i sædet, førerergonomien samt vind og vejrbeskyttelse været så harmonisk kombineret med præcis håndtering, exceptionel affjedringskomfort og “smooth” kørsel.
Den nye BMW R 1300 GS Adventure har sat sig selv det mål, at blive den nye målestok for store adventure motorcykler.
BMW Motorrad har sat barren højt med målsætningen om, at blive den nye såkaldte “benchmark model” for store eventyrere.
Men tyskerne beskriver dog også igen frit oversat, at nyheden blandt andet er udstyret med en næsten totalt redesignet motor, stel, kåbedele samt opbevaringskoncept (140 liter) i forhold til forgængeren.
Jo, jo… motoren kender vi fra BMW R 1300 GS, men der er godt nok meget udstyr og mange tekniske features at holde styr på, når man går lidt tættere på den nye BMW R 1300 GS Adventure.
Derfor gør det heller ikke spor, at BMW Motorrad har delt en video fra dagens afsløring af nyheden med blandt andet nogle underholdende indslag, og ikke mindst den tekniske beskrivelse af BMW R 1300 GS Adventure sidst i videoen.
Den tekniske beskrivelse af nyheden står måske denne gang ikke helt mål med BMW’s tidligere beskrivelser af nye modeller.
Men vi gætter frejdigt på, at der i den kommende tid følger en stribe uddybende videoer, og ikke mindst omkring mærkets nye Automated Shift Assistant.
Derfor nøjes vi i denne omgang med at dele en masse billeder i galleriet over artiklen, og derudover BMW Motorrad’s såkaldte Highlights of the new BMW R 1300 GA S Adventure.
Og om det tydeligvis fremgår af listen lidt længere nede, er der rigeligt for BMW’s videoafdeling at tage fat på.
Hvornår og hvor meget?
Det fremgår af denne side dedikeret til modellen hos BMW Motorrad.dk, hvor interesserede allerede nu kan læse meget mere om modellen, at BMW R 1300 GS Adventure er opført som en 2025 model, at den tyske eventyrer foreløbig er prissat fra kr. 325.000,- … men også at prisen er et ikke bindende forslag fra producenten.
Vi følger naturligvis op på sagen i samme sekund vi ved mere.
Derudover kan vi fortælle, at eventyreren bliver tilgængelig i varianterne Pure adventure, den mere elegante Triple Black, sports- og offroad eksperten GS Trophy, og sidst men ikke mindst den eksklusive BMW R 1300 GS Adventure Option 719 Karakorum.
Og til sidst som lovet Highlights of the new BMW R 1300 GA S Adventure.
• The Automated Shift Assistant (ASA) with automated
clutch operation makes motorcycling even more
convenient and offers an exciting riding experience
through automated gearshift characteristics in
accordance with the selected riding mode.
• Completely newly designed boxer engine with bottommounted transmission and BMW ShiftCam technology for
varying the valve timing and valve stroke on the intake side.
• Most powerful BMW boxer engine ever.
• Powerful response across the entire engine speed range,
exemplary fuel consumption, emission levels, running
smoothness and refinement.
• Power output and torque: 107 kW (145 hp) at 7,750 rpm and
149 Nm at 6,500 rpm.
• Knock sensor system for optimised travel suitability.
• Completely redesigned chassis compared to the predecessor
model with sheet metal main frame and aluminium lattice tube
rear frame. Even greater steering precision and riding stability
thanks to new EVO Telelever with flex element and revised
EVO Paralever rear wheel guide.
• BMW Motorrad Full Integral ABS as standard.
• Four riding modes as standard.
• Engine drag torque control (MSR), Dynamic Brake Control
(DBC) and Hill Start Control (HSC) as standard.
• Driving Modes Pro with additional riding modes as optional
equipment ex works.
• Dynamic Traction Control DTC as standard.
• Electronic Dynamic Suspension Adjustment (DSA) as optional
equipment ex works, with dynamic adjustment of the damping
and spring rate, and also load compensation.
• Adaptive vehicle height control comfort and sport suspension
as optional equipment ex works.
• Matrix LED headlights and newly developed auxiliary headlights
integrated into the body as standard.
• Headlight Pro with adaptive headlight as optional equipment ex
works.
• Hand protectors with integrated turn indicators as standard.
• 30-liter aluminium tank.
• Dynamic Cruise Control (DCC) with brake function as standard.
• Riding Assistant with Active Cruise Control (ACC), Front
Collision Warning (FCW), Lane Change Warning and Rear End
Collision Warning (RECW) for safe and convenient
motorcycling as optional equipment ex works.
• Smartphone charging compartment with integrated USB socket
and 12 V on-board power socket as standard.
• Seat heating for rider and passenger for enhanced touring
suitability as optional equipment ex works.
• Handlebar risers up to 30 mm as optional equipment ex works.
• Wide range of seat height variants as optional equipment ex
works.
• Connectivity: Multifunctional instrument cluster with 6.5-inch
full-colour TFT screen and numerous features as standard.
• RDC, Keyless Ride and heated grips as standard.
• Intelligent Emergency Call as standard (market-dependent).
• Attractive basic variant along with the model variants Triple
Black, GS Trophy and Option 719 Karakorum.
• Extensive range of optional equipment, original BMW Motorrad
accessories.
Increased range of standard equipment in the new BMW R 1300 GS Adventure compared to the previous model:
• Heated grips.
• Keyless Ride (steering, ignition and fuel tank lock).
• Tyre Pressure Monitor.
• Engine drag torque control.
• BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
• Cruise control DCC with brake function.
• DSA.
• Auxiliary headlights.