Toyota viser næste generation brintbil
Toyota er klar til at løfte brændselscelleteknologien til nye højder, når den japanske mobilitetsgigant sidst i oktober præsenterer næste generation af den forureningsfrie brintbil, Toyota Mirai. Det sker ved biludstillingen Tokyo Motor Show 2019 i Japan.
Mirai, der betyder fremtid på japansk, så for første gang dagens lys i 2014 og blev dermed verdens første brintbil bygget udelukkende som brintbil helt fra bunden. Som verdens første dedikerede brintbil blev Mirai samtidig katalysator for den stigende globale opmærksomhed om, hvordan fremtidens forureningsfrie og bæredygtige brintbaserede samfund ville kunne opnås.
Den første Mirai er den dag i dag stadig både en teknologisk sofistikeret og samtidig også praktisk anvendelig bil med en rækkevidde på omkring 500 km, der let kan tankes på få minutter, og hvis eneste udledning under kørslen er rent vand. Så rent, at det kan drikkes.
Der er på verdensplan solgt omkring 10.000 Mirai siden introduktionen – heriblandt 22 i Danmark, der var et af de fem første lande i verden til at introducere Mirai.
Begyndelsen til noget større
Men første generation af Mirai har blot været begyndelsen til noget større. For ved biludstillingen Tokyo Motor Show i Japan i slutningen af oktober i år giver Toyota med den helt nye og anden generation Mirai nemlig et nærmere kig ind i fremtidens avancerede teknologier, dynamiske køreegenskaber og inciterende design.
Den nye generation Mirai introduceres til næste år – først i Japan, Nordamerika og Europa – og vil være meget mere end blot en miljørigtig bil. Den vil nemlig også demonstrere, hvordan brændselscelleteknologien ikke står i vejen for at skabe en bil, der både er en fornøjelse af køre i og smuk at se på.
Høj effektivitet er fortsat et vigtigt parameter for brintbilen, og Toyota sigter efter en 30 procent øget rækkevidde på en tankfuld brint sammenlignet med første generation Mirai. Det betyder i realiteten en rækkevidde på omkring 650 km. Den markant længere rækkevidde skyldes bl.a. en række forbedringer i brændselscellesystemet og brugen af større brinttanke.
”Vi har nået vores mål om at bygge en bil, som kunderne vil køre i hele tiden, en bil, der har et attraktivt design, der taler til følelser, og som har lige præcis de dynamiske og responsive præstationer, der kan få folk til at smile,” siger Yoshikazu Tanaka, der har stået i spidsen for udviklingen af den nye generation Mirai.
”Jeg ønsker, at kunderne siger, at de vælger Mirai – ikke kun fordi det er en brintbil, men fordi de ganske enkelt bare ville have den bil – og så er det tilfældigvis bare en brintbil,” lyder det fra chefudvikleren Tanaka, som sammen med sit team fortsætter udviklingsarbejdet med lige netop dette fokus i tankerne.
Han håber, at Toyota med den nye Mirai fortsat vil gå forrest og vise vejen mod et samfund, hvor energien er baseret på brint.
Fanger opmærksomheden
Den nye Mirai fanger opmærksomheden med det samme ikke mindst grundet det udvendige design med lave linjer, elegante proportioner, et strømlinet og stramt karosseri samt store 20” fælge, der alt sammen er med til at skabe et kraftfuldt og karakteristisk look. Bilen, der vil være udstillet ved Tokyo Motor Show, har desuden fået en særligt udviklet, ny blå lakering, hvor der er brugt adskillige lag for at opnå en enestående farvestyrke og dybdeeffekt.
Udover det fængslende design har Toyota fokuseret kraftigt på, at det skal være sjovt at køre og opholde sig i den nye Mirai. Derfor er kabinen udviklet til at fremstå både enkel og samtidig også som et moderne rum med en varm og behagelig atmosfære. Hovedelementerne i kabinen er derfor en 12,3” stor centralt placeret touch skærm og et instrumentpanel, som er direkte henvendt til føreren. Derudover har den nye Mirai nu plads til fem personer i modsætningen til den nuværende Mirai med plads til fire.
Friheden til at bygge et design, der i højere grad taler til følelserne, og som man vender sig om efter på gaden, er en af fordelene ved, at den nye Mirai bliver produceret på Toyotas seneste baghjulstrukne modulære platform, som fra starten er udviklet til at imødekomme forskellige typer drivlinjer – herunder brint og brændselsceller.
Den nye Mirai er blevet gjort endnu mere vridningsstabil, og den nye platform har medført et lavere tyngdepunkt med positiv indvirkning på bilens styreevner og køreegenskaber.
Mirai har haft vokseværk. Anden generation Mirai måler i udstillingsudgaven nemlig 497 cm i længden (8 cm længere), 189 cm i bredden (7 cm bredere) og 147 cm i højden (6 cm lavere) med en akselafstand på 292 cm (14 cm længere).
-
Ny Mirai specifikationer
Længde (mm)
4.975
Bredde (mm)
1.885
Højde (mm)
1.470
Akselafstand (mm)
2.920
Drivlinje
Baghjulstræk
Antal personer
5
Rækkevidde
Ca. 30 procent længere end nuværende Mirai