KTM straffer udfordrere med 990 Duke R
Mere aggressiv, dristigere og bygget til at dominere alle foran den.
Sådan indleder KTM dagens præsentation af 2025 KTM 990 DUKE R, som ifølge producenten sætter en ny standard i mellemklasse Naked-segmentet og bygger videre på den eksisterende KTM 990 DUKE-platform med ekstra flair.
Kort sagt placerer dens sportslige holdning og READY TO RACE-formål den i toppen af feltet med kælenavnet The Punisher.
KTM fejrede 30-året for Duke-serien i 2024, og den nyeste R-model i rækken kommer med maksimal kampånd. Med øget effekt og en mere fokuseret hensigt er KTM 990 DUKE R den mest aggressive mellemklassemaskine, og producenten garanterer ryttere en fordel både på vej og bane hvis de sidder i sadlen på netop denne model.
Dens hvide farve og grafik med matte sorte og hvide accenter, kombineret med et blank orange pulverlakeret stel, er inspireret af forskellige heritage-modeller – især anden generation produceret mellem 2011 og 2013.
Modellen her er naturligvis også udstyret med den nye 8,88 tommer berøringsfølsomme TFT-skærm, som tilbyder en delt skærmtilstand for forbedret læsbarhed.
For mere dybdegående information om den helt nye TFT-skærm, klik på linket nedenfor.
KTM 990 DUKE R-kørere vil også nyde godt af en frisk ny switch-cube layout, connectivity unit, et navigationssystem og justerbare køremodes, sammen med introduktionen af Sport ABS og Supermoto+ ABS, til dem, der vil presse modellen til det yderste.
Sammenlignet med den almindelige KTM 990 DUKE, som blev introduceret sidste år, har R-versionens 947cc motor takket være en anden mapping fået syv hestekræfter mere – fra 123 hk til 130 hk – mens den bevarer et maksimalt drejningsmoment på 103 Nm og med en omdrejningsbegrænser ved 10.500 omdr./min.
Vægten på 190 kilo er den samme som 990 Duke, men opdateret geometri har ført til et lidt højere tyngdepunkt.
Som et resultat af længere affjedringsvandring er både sædehøjde og frihøjde 15 mm højere end på den almindelige 990’er, og sammen med en stejlere vinkel på bagsvingeren kan modellen her tippes tre grader mere over på siden.
Fuld justerbare WP APEX-affjedringskomponenter er monteret både bagpå og foran.
Forgaflen er en Open Cartridge-gaffel med 143 mm vandring og en udvendig diameter på 48 mm (øget fra 43 mm på KTM 990 DUKE), den er 34% stivere og de opgraderede indstillinger er udviklet til at give en mere sportslig fornemmelse.
Den nye WP APEX-støddæmper bagtil inkluderer også opgraderinger, hvor vandringen er reduceret med 10 mm til 140 mm for at kompensere for tilføjede stumper i det nye linksystem.
Denne er også udviklet med fokus på maksimal ydeevne og er udstyret med en ny lineær fjeder.
High performance bremsekomponenter bruges både foran og bagpå til at få hold på løjerne, hvor lettere komponenter og større bremseskiver giver en mere præcis fornemmelse under nedbremsning.
Og for en gangs skyld afslører KTM hvilke bremser der er monteret forrest på dyret; Brembo Stylema monoblok-kalibre og en Brembo MCS hovedcylinder.
Michelin Power Cup 2-dæk er ab fabrik monteret på DUKE’end orange fælge, som er adopteret fra KTM 1390 SUPER DUKE R.
KTM siger, at den 2025 KTM 990 DUKE R på ingen måde bør undervurderes… For The Punisher tager ingen fanger i mellemklasse-kampen!