Honda afslører ny tvangsfodret V3 motor
Tænker man tilbage på starten af 1980’erne, og kombinerer V3 med Honda, så kunne Honda NS500 med 498.6cc totakts motor, 120° krumtap, cylindrene placeret med to lodret stående og en pegende fremad/nedad i en 112 graders vinkel og karburatorerne placeret imellem disse, så kunne det sagtens være billedet, der vækkes i hukommelsen. Måske sideløbende med billedet af Honda NS400R der blev lanceret i 1985.
Men nu kan der tænkes i helt andre baner, hvis ordene Honda og V3 og sættes efter hinanden.
Honda havde forud for årets store mc-messe EICMA i Italien meldt ud, at Honda CB1000 Hornet er på vej, vi havde ligeledes på forhånd hørt om Mindre opgraderinger til 2025 Honda CMX500, og det var lige så officielt, at Honda CMX1100 opdateres til 2025.
Men som du blandt andet kan se i Video: 2024 Honda nyheder på EICMA… med danske priser!, så er der hos Honda en tradition for, at det japanske mærke gemmer nogle herlige overraskelser til EICMA.
Sådan forholdt det sig også i år, hvor Honda havde flere opsigtsvækkende nyheder i ærmet, og en af disse var mærkets V3 Engine Concept.
Da MagaCin’s udsendte 5. November klokken 10.00 tog plads i Auditoriet på EICMA ved Honda’s pressekonference, var det i forventning om rigtig god underholdning med overraskende indslag, og det blev så rigeligt indfriet. For man kan vist med rimelig sikkerhed fastslå, at ingen af tilskuerne havde forventet præsentationen af en V3 motor med elektrisk kompressor.
En nyudviklet forbrændingsmotor i V3 konfiguration med elektrisk kompressor – der ganske vist stadig er på koncept stadiet – men som ikke desto mindre er en innovativ vision fra Honda, og som blandt andet er tiltænkt en rolle som kraftkilde i fremtidige motorcykler.
- A four-stroke, 75° V3 powerplant equipped with electrical compressor to deliver significant torque boost through the low- to mid-range, irrespective of engine rpm
- Newly developed for larger capacity motorcycles
- Compact and extremely slim dimensions with huge new model potential
Uddybende detaljer vedrørende tekniske specifikationer såsom slagvolumen, effekt, vægt, tidshorisont og så videre, må vi desværre vente på. Men her får vi altså på forkant et glimt af, hvad der efter Honda’s egen beskrivelse bliver the next generation of high-efficiency, high-output Internal Combustion Engines.
Og Honda har såmænd allerede illustreret, hvordan sådan en motorcykel kunne konstrueres.
Honda fremhæver, at motoren er designet til at være ekstremt slank og kompakt, og at den elektriske kompressor er befordrende for lynhurtig levering af masser af moment selv fra lave omdrejninger.
Det er ikke nødvendigt med en intercooler, og motorens design samt optimeringen af centraliseret masse giver Honda’s udviklingsafdeling vide muligheder i forbindelse med udviklingen af nye modeller, hvilket de allerede er i gang med.
Honda er nemlig med egne ord i allerede fuld sving med at videreudvikle V3 motoren til masseproduktion, og det bliver interessant at følge, hvilken ydelse motoren kommer til at levere, og ikke mindst hvornår vi får den første serieproducerede model med motoren at se.
MagaCin holder dig opdateret på de seneste MC nyheder! – Bliv abonnent og få ubegrænset adgang til alle nyheder, tests, videoer og fordele på DK’s hurtigste MC-medie
-
MagaCin Adgang 6 mdr.DKK 119,00 hver 6 måneder
-
MagaCin Adgang 3 mdr.DKK 69,00 hver 3 måneder
-
MagaCin AdgangDKK 29,00 / måned