MagaCin besøger Ducati på EICMA
Ducati havde for nogle år siden en tradition for enten at afsløre det kommende års nyheder i et teater lejet til lejligheden i den italienske storby Milano, på Museo Nazionale della Scienza e della Tecnologia Leonardo da Vinci, eller i Auditoriet på det store messe- og kongrescenter Fiera Milano i Rho.
Arrangementerne blev dengang afviklet dagen før efterårets gigantiske internationale mc-messe EICMA i Italien, så de inviterede efterfølgende var godt rustet til besøget på Ducati’s stand på mc-messen, og Ducati’s pressekonference blev også afviklet dagen før EICMA, da MagaCin i 2013 besøgte det italienske mærkes stand på årets fedeste event for motorcykelentusiaster.
I Program #64 under TV Shows (arkiv) var MagaCin også et smut forbi Ducati’s stand på EICMA.
I 2013 overværede vi præsentationen af den nye Ducati Panigale 899 ved Ducati’s pressekonference, og minsandten om ikke Ducati også i år lancerede en ny Panigale drevet af en motor med tilsvarende slagvolumen. Men denne gang med en væsentligt anderledes ny V2 motor, som oven i købet er Ducatis letteste nogensinde.
Meget ændres med tiden, og Ducati har i de senere år – i stedet for afsløringen af de kommende nyheder dagen før EICMA – i god tid før mc-messen lanceret de fleste kommende nyheder i web-serien Ducati World Premiere, hvor de tre første afsnit af årets føljeton handlede om en ny stærkere Ducati Panigale V4 med MotoGP teknologi, Ducati Scrambler Icon Dark og Full Throttle, og det rullende kunstværk Scrambler Ducati 10° Anniversario Rizoma Edition, som er skabt i samarbejde mellem Centre Stile Ducati og Rizoma, og fremstilles i et begrænset oplag på 500 eksemplarer.
Få dage før EICMA løb af stablen i år, introducerede Ducati ganske uventet som tidligere nævnt mærkets nye motor, der udmærker sig ved at være godkendt efter Euro5+-standarden, har en slagvolumen på 890 cc, og er udstyret med det nye IVT (Intake Variable Timing) variable ventilstyring.
Cylinderforingerne er i aluminium, og motoren vejer blot 54,4 kg, hvilket sætter en ny barre for lethed i Ducati-regi, da den nye motor vejer 9,4 kg mindre end Superquadro 955, 5,9 kg mindre end Testastretta Evoluzione og 5,8 kg mindre end Desmodue motoren.
Kun de indviede vidste på forhånd hvilken model eller modeller, der som de første ville blive udstyret med den nye motor. Men det blev anskueliggjort for alle 5. November, altså på datoen for frigivelsen af det fjerde afsnit i årets Ducati World Premiere med titlen Extended Experience.
En dato som tilfældigvis faldt sammen med den såkaldte pressedag på EICMA, hvor Ducati’s Brand Manager Sweden-Norway Tobias Persson forud for den officielle præsentation afslørede de nye Ducati Panigale V2 og Ducati Streetfighter V2 for MagaCin.
Ducati’s pressepræsentation på stand O 04 i hal 15 var planlagt til at finde sted klokken 17.45, men videoen fra MagaCin’s besøg hos Ducati er optaget lidt tidligere på dagen, da vi som sædvanlig havde forrygende travlt med at traske de sædvanlige +20.000 skridt mellem de forskellige mærkers stande.
Tusind tak til Tobias (som selvfølgelig ved at det tager lidt tid at redigere video) for introduktionen til 2025 nyhederne fra Ducati, og ikke mindst for den præmature afsløring af de første modeller med den nye motor samt et lille hint om, hvor den nye V2 motor også kunne tænkes at optræde i fremtiden.
Tobias lovede ganske vist ikke noget som helst, da vi tilfældigvis fik en lille sludder om Ducati Desert X, som MagaCin’s testpilot i 2022 mente var et Vanvittigt stærkt kort i klassen. Ducati’s Brand Manager i Sverige-Norge bemærkede selv med et lille skævt smil under samtalen på EICMA, at motoren i Desert X jo ikke er Euro5+ godkendt.
Dansk prissætning på 2025 nyhederne fra Ducati er endnu ikke fastlagt, men det følger vi naturligvis op på straks det er muligt.
Det bliver formentlig ikke før vi har set sidste afsnit af Ducati World Premiere med titlen Unlock Everyday Adventure, som frigives 5. december. Og det er der lidt tid til endnu, så der er god tid til at gætte på, om Ducati’s nye V2 motor bliver nøglen til at låse op for hverdags-eventyret.