Ny alternativ Brembo bremsecaliper i MotoGP
Det er et kendt faktum, at stumper udviklet til racing har en afsmittende virkning på, hvad der med tiden finder vej til gademotorcykler.
Derfor er komponenter anvendt i eksempelvis MotoGP ikke blot interessante for tekniknørder og motorsportsinteresserede, men også for ganske almindelige motorcyklister.
Udover at reducere omgangstider for racerkørerne, så byder udviklingen der sædvanligvis så at sige drypper nedad til gademotorcyklerne nemlig også på øget sikkerhed for de motorcyklister, som fortrinsvis færdes på offentlig vej. Og hvem af vi almindelige dødelige ville takke nej til bremser, som er lettere at vedligeholde samt lettere at betjene og mere effektive, hvilket absolut må være til gavn for sikkerheden?
Se eventuelt også artiklerne 355mm kulfiber bremseskiver i MotoGP og Ny Brembo Hypure debuterer som standardudstyr i år, der udover at være guf for tekniknørderne også giver let forståelig indsigt i de vigtige bremsekomponenter, som i racing-sammenhæng ofte leveres af italienske Brembo
Og det er netop Brembo, der som en indskudt bemærkning for nylig købte affjedringsspecialisten Öhlins, som på efterårets internationale mc-messe EICMA i Italien præsenterede mærkets nye bremsecaliper til MotoGP, som et alternativ til de MotoGP kørere, der ønsker forbedrede bremser.
Se også det lille underholdende indslag Brembo for nylig har delt, som formentlig kan bidrage til forståelsen af, hvilke kræfter der er i spil, når MotoGP kørerne smider anker.
Den nye MotoGP bremsecaliper som fremover bliver et alternativ i MotoGP, er som vist på billedet over artiklen med sine 847 gram tungere end 2024 udgavens 810 gram, men 2025 versionen giver til gengæld med 119,4 cm2 et større overfladeareal mellem bremsebelægning og bremseskive, end forgængerens 102 cm2.
Derudover er aktiveringstrykket reduceret fra 6,6 kg til 6,2 kg, kølefinnerne har fået en overhaling, boltafstanden til montering er øget ganske betragteligt, og forskelle i visuel fremtoning er åbenlys.
Brembo fortæller frit oversat, at: “den nye bremsecaliper repræsenterer et stort fremskridt i bremseteknologi. Takket være et nøje udtænkt design og materialer i den højeste kvalitet, giver denne komponent hidtil uset performance, som garanterer kørerne maksimal sikkerhed og kontrol i alle situationer.
Bremseklodser i overstørrelse som kan modstå ekstremt høje temperaturer, sikrer konstant og kraftig bremseevne selv i de mest kritiske situationer. Det øgede bremseareal kombineret med optimeret bremsetryk, giver forbedret effektivitet, så kørerne har mulighed for at håndtere deres motorcykler med ekstrem præcision.
Den større overflade fremmer også varmeafledningen, mindsker slitagen, og sikrer konsistent performance over tid.
Bremsecaliperens montering med en hulafstand på 130 mm imod tidligere 108 mm øger stivheden og reducerer vrid i bremsecaliperen til gavn for stabilitet og præcision.
Sidst men ikke mindst har vi arbejdet på at forbedre udluftning af bremsesystemet, for at gøre vedligehold så let som muligt, så mekanikerne kan arbejde så hurtigt og effektivt som muligt.”
Det lyder alt sammen som snusfornuftige tiltag, for der er nok ikke ret mange, som ville vende ryggen til maksimal sikkerhed og kontrol i alle situationer med mere effektive og pålidelige bremser, der slides mindre, og er lettere at vedligeholde.
Vi ser frem til, at denne seneste udvikling i motorsportens verden også finder vej til vores gademotorcykler.