Ny eksklusiv Triumph Bonneville Bobber TFC
D. 22. Oktober præsenterede Triumph Motorcycles mærkets nye Triumph Tiger Sport 800 i kølvandet på en solid håndfuld andre spændende nyheder, og nu er englænderne igen på banen med endnu en nyhed, som med Triumph’s egne ord er det ultimative udtryk for Bobber-stil og attitude.
- Triumph Motorcycles reveals a new Triumph Factory Custom – the ultimate expression of Bobber style and attitude
- Just 750 individually numbered motorcycles worldwide
- Beautiful gloss carbon fibre bodywork and a unique, two-tone paint finish with hand-painted marble gold accents
- Custom-tuned 1200cc engine and twin Akrapovič silencers
- The very best components and a chassis optimised for agility and precision
Herover shortlisten over højdepunkter for den nye Triumph Bonneville Bobber TFC (Triumph Factory Custom), der fremstilles i et begrænset oplag på 750 eksemplarer, med individuel nummerering på venstre side af den øverste gaffelbro.
Den korte punktopstilling fra Triumph’s pressemeddelelse giver dog langt fra fuldt overblik over detaljer som den unikke to-tonede lakering med håndmalede marble-gold felter på benzintank og sidepanelerne i kulfiber, og som et lille hint til visse af fortidens klassiske engelske motorcykler malerens personlige signatur på undersiden af benzintanken.
Det fremgår heller ikke af punktopstillingen, at modellen er udstyret med clip-on styr, som skulle give en fokuseret førerposition, en radial bremsemaster fra Brembo der sender bremsevæsken ned til et par radialt monterede Brembo M50 4-stemplede bremsecalipere, som napper om 310 mm bremseskiver, en 43 mm Öhlins NIX 30 USD-forgaffel samt en monoshock bagdæmper fra samme mærke, og at den EURO5+ godkendte 1200 cc motor som leverer 78 hestekræfter ved 6.000 omdr. og 106 Nm ved 3.750 omdr. har fået sin helt egen mapping, og derudover et nyt Sport køreprogram.
Men det fremgår dog af punktopstillingen, at modellen er udstyret med 2 stk. Akrapovič potter, som angiveligt fremhæver motorcyklens assertive karakter.
Se videoen nedenfor, hvor der fokuseres på udvalgte detaljer.
I 2017 beskrev vi i vores test af Triumph Bobber, at modellen var konstrueret efter opskriften form over funktion, og at køberne, som dengang langede kr. 225.999,- over disken, naturligvis fik en velfungerende motorcykel, men først og fremmest et 100% gennemført retro stilstudie tilsat dygtigt integrerede sikkerheds- og komfort fremmende features.
Det må man formode stadig er tilfældet, da 2025 Triumph Bonneville Bobber TFC lige som dengang eksempelvis er udstyret med 19″ for- og 16″ baghjul med samme dækdimensioner, akselafstanden er stadig 1510 mm, og sædehøjden er også stadig 690 mm.
Derudover genkendes mål som eksempelvis benzintankens indhold på 9 liter, hvis man ser bort fra en enkelt deciliter, men der er dog sidenhen tilføjet en ekstra bremseskive forrest, styret er nu blevet 3 mm smallere, forgaflens inderrør er vokset 2 mm i diameter, og Triumph Bobber TFC er faktisk gået en smule op i vægt, så den nu vejer 237 kg mod ophavets 228 kg.
Prisen har ligeledes fået nøk opad, da den nye Triumph Bonneville Bobber TFC, der begynder at lande hos forhandlerne i Marts måned 2025, som det fremgår af denne side er prissat til kr. 319.900,- på det danske marked.
Det koster altså ekstra, at få TFC efternavnet med i købet, hvilket 750 personer på globalt plan nu har mulighed for.
Skulle du høre blandt dem, så kan læse du mere om den eksklusive nyhed på denne side hvor det også tydeliggøres, at det at eje en TFC er mere end bare at køre. Og at den nye Bonneville Bobber TFC bærer Triumph Factory Custom arven videre, med det reneste udtryk for custom Bobber attitude genfortolket med et distinkt look samt friske detaljer som introducerer en frisk version af Bobberen’s ikoniske karakter og moderne æstetik, der er både tidløs og helt ny.