Ny hardcore 2025 KTM 1390 Super Adventure R
Uagtet KTM efterfølgende er ramt af et økonomisk uvejr, og som følge deraf har taget et 90 dages pitstop, så annoncerede det østrigske mærke i begyndelsen af Oktober måned kommende præsentationer af ikke mindre end syv nyheder i de kommende uger.
Blandt nyhederne fra KTM hvoraf nogle kan ses i Video: En rundtur på EICMA 2024 så vi både KTM 1390 Super Adventure S Evo og KTM 1390 Super Adventure S lanceret sidst i Oktober måned 2024, og nu har KTM’s største eventyrere fået endnu en søstermodel.
Det er den nye 2025 KTM 1390 Super Adventure R, som efter KTM’s egen beskrivelse er 100% klar til at udforske endnu ikke kortlagte territorier.
Hvad enten det drejer sig om isolerede isdækkede tundraer, tæt bevoksede skovarealer eller udtørrede flodlejer, så er modellen ifølge KTM klar til at krydse grænser i sin søgen efter nyt endnu ikke kortlagte områder, hvilket der ganske glimrende plæderes for i den officielle præsentationsvideo.
Bygget til at sejre er den frit oversatte titel på præsentationsvideoen for den nye KTM 1390 Super Adventure R, hvor seerne udelukkende tilgodeses med adrenalinpumpet underholdning.
I den tilhørende pressemeddelelse informerer KTM til gengæld om, at KTM 1390 Super Adventure R befinder sig i toppen af fødekæden i segmentet for offroad eventyrere, udsletter alle udfordrerne, og giver den ideelle platform til rejser væk fra den slagne vej.
Der forlyder videre, at 2025 KTM 1390 Super Adventure R har fået et helt nyt design, LED lygteføring, et lavere mere offroad-fokuseret kåbeglas, og bedre mulighed for opbevaring af pakkenelliker. Derudover nævnes et stærkere og mere vridningsstabilt stel, som skulle forbedre håndterbarhed og stabilitet, og styrtbøjlen som er standardudstyr, er ligeledes blevet stærkere.
Modsat KTM 1390 Super Adventure S og S EVO er KTM 1390 Super Adventure R udstyret med en mere traditionel affjedring, som passer bedre til hård offroad-kørsel. En 48 mm WP XPLOR split cartridge forgaffel og WP’s XPLOR Progressive Damping System (PDS) bagdæmper varetager den del af projektet.
Også i dette tilfælde er motorens slagvolumen øget til 1350cc, og maskineriet med mærkets Camshift teknologi leverer genkendelige 173 hestekræfter ved 9.500 omdrejninger samt et maksimalt drejningsmoment på 145 Nm ved 8.000 omdr.
KTM 1390 Super Adventure R er derudover forsynet med KTM’s ny såkaldte premium electronics package, med et helt nyt vertikalt monteret 8″ display i instrumenteringen – læs eventuelt artiklen En ny æra inden for elektronisk arkitektur – hvor skærmen med induktiv teknologi kan betjenes med handskeklædte fingre. Skærmen har fået en speciel coating, som skulle eliminere både reflekser og fedtede fingeraftryk, så den er lettere at aflæse.
Den nye mere hardcore søster i KTM 1390 Adventure flokken begynder ifølge pressemeddelelsen at rulle af samlebåndet i 2025, og interesserede kan i mellemtiden læse mere om nyheden på KTM’s website i denne sektion dedikeret til modellen.