Stærkt kritisable forhold for KTM’s medarbejdere
Den velorienterede MagaCin læser er bekendt med, at KTM befinder sig i et økonomisk uvejr, som har ført til et 90 dages pitstop og ydermere affødt den ærgerlige konsekvens, at KTM vil skilles fra MV Agusta.
Detaljer vedrørende afvikling af ægteskabet er endnu ikke uddybet i detaljer, men nu forlyder det i østrigske medier, at skilsmisseforhandlingerne desværre ikke er de eneste problemer på hjemmefronten.
KTM har gennem mange år være leveringsdygtige i ret fede motorcykler, som eksempelvis KTM 990 SMT som MagaCin testede helt tilbage i 2009, den sprøde kåbeklædte KTM RC8 R som deltog ved årets motorcykel 2011, samt den helt forrygende og vildt underholdende KTM Super Duke 1290 R, som vi testede sammen med Yamaha MT-10 og BMW S 1000 R i 2017 for blot at nævne nogle få.
En søgning på KTM her på MagaCin resulterer i 971 søgeresultater, så det østrigske mærke har tydeligvis fået en del opmærksomhed her på MagaCin gennem årene, hvor vi gang på gang har ladet os imponere over motorcyklerne.
Men den seneste melding vedrørende de nuværende forhold på fabrikken, kan desværre næppe imponere nogen.
Det forlyder nemlig i medier som Heute og ntv, at visse KTM-medarbejdere nu har brug for at låne penge til at holde ferie.
Ifølge Heute er den aftalte godtgørelse i forbindelse med medarbejderes frivillige aftrædelsesordninger endnu ikke overført til deres bankkonti, og det betyder for den specifikke medarbejder omtalt i førstnævnte medie, at bankkontoen er i minus, så hun er nødt til at låne penge.
Som et lille lyspunkt har visse banker dog tilbudt de berørte, at droppe renter på overtræk i tre måneder.
Lidt mere drastisk lyder beskrivelsen i det tyske medie ntv, som udover at omtale de mange fyringer også henviser til manglende lønninger for November samt et ellers garanteret 90% forskud af lønnen for December.
En irriteret medarbejder er i ntv’s artikel citeret for, at denne hverken fik sin løn eller det lovede forskud, og en anden for at der ikke er penge til julegaver til børnene.
Derudover beretter mediet om stærkt kritisable forhold, som et massivt pres på medarbejderne, hvor en tvivlsom opsigelses-praksis med tvangsfyringer angiveligt er på dagsordenen, og en ansat ikke mindre end tre gange er forsøgt tvunget til at underskrive sin egen opsigelse.
En anden blev sat til at skrubbe lokummer, da hun nægtede at underskrive et blankt dokument.
Medarbejdere afskediges angiveligt ifølge en leder hos KTM alt efter om de er vellidte eller ej, mediet rapporterer sågar om slagsmål i forbindelse med opsigelse, og det er efter det tyske medies beskrivelse nærmest ligegyldigt, om medarbejderne i det hele taget møder på arbejde.
En medarbejders hustru er i artiklen der er linket til under afsnittet citeret for, at færre og færre mennesker overhovedet møder op i virksomheden, fordi de ikke får tildelt opgaver. Nogle ansatte sendes hjem, fordi der ikke er noget arbejde, når de møder på job, og dem der stadig er der, kan få lov til at bruge tiden med at glo ud i luften i kantinen.
Set i lyset af tidligere udtalelser der kan ses i artiklen KTM tager 90 dages pitstop, er det tilsyneladende så som så med personalets nuværende entusiasme. I den artikel er Co-CEO of KTM AG Gottfried Neumeister blandt andet citeret for, at personalets entusiasme er vores vigtigste konkurrencemæssige fordel, og vigtigheden af de ansattes engagement og støtte blev understreget med, at vi har sammen gjort KTM til en succesrig historie, og vi vil bære KTM ind i fremtiden sammen.
Med de rapporterede forhold for medarbejderne, er det måske lidt svært at se, hvordan de ansattes engagement, støtte og passion skal bære KTM ind i fremtiden.