
Indian lægger FTR i graven
Mod slutningen af 2018 satte MagaCins udsendte kursen mod Intermot i Köln, hvor destinationen blev nået en dag før tid, da vi var inviteret til et ret spændende event afholdt af Indian.
Et event hvor vi endelig skulle komme helt tæt på den længe ventede FTR 1200, som blev præsenteret på spektakulær vis.
Efter dørene officielt blev åbnet, gik der mere end en time inden musikken blev dæmpet og flere aktører entrede scenen. Det stod helt klart at man hos Indian var stolte af og begejstrede for den nye model, der blev berettet om resultater opnået inden for motorsport, og til sidst fortalte Indianernes øverste høvding lidt om, at Indian motorcykler overordnet set er tiltænkt en rolle som folkets motorcykel.
Derefter brød et rabalder løs i den modsatte ende af lokalet, og en funklende ny Indian FTR 1200 bevægede sig langsomt gennem menneskehavet, kørte op ad rampen til scenen, og afsluttede seancen med en kodyl dækbrænder der hyllede lokalet i en blå tåge af dækrøg og udstødningsgas.
Begejstringen vil ingen ende tage
Vi har endnu ikke mødt nogen, som ikke på en eller anden måde er lidt begejstret for Indian FTR 1200, og det kan vi skam godt forstå… For her er tale om en motorcykel, der under alle omstændigheder og på alle tidspunkter er med på sjov og ballade!
Og som du måske kan fornemme i videoen du finder via linket nedenfor, så er Indians første bud på en gademotorcykel udenfor cruiser segmentet faldet forbandet godt ud!
Siden lanceringen har Indian skruet lidt hist og her, så der med tiden både var en model til dem der den “originale” Flat Tracker, dem som havde brug for noget lidt mere gadevenligt, og slutterligt dem som bare ikke kan stå for en god portion carbon-lir.
Det var det
Alt godt kommer til en ende, og det gælder tilsyneladende også for den baghjulsglade, udstødningsspruttende, dækhvinende gadedreng fra Indian.
Har du kastet et nærmere blik på Indians 2025 prisliste har du måske studset over, at FTR ikke er at finde på listen, og det havde vi ikke lige set komme. For producenten har nemlig ikke meldt noget officielt ud om FTR’ens begravelse.
Den triste nyhed om, at FTR 1200 ikke længere er en del af Indians produktionslinje skal derimod findes i nogle få fodnoter og en enkelt linje i et resume fra Polaris 2024 Q4 earnings presentation.
Her står nemlig, frit oversat til dansk, at virksomheden realiserede visse omkostninger forbundet med afviklingen af FTR-produktionen, der begyndte i fjerde kvartal af 2024.
Hvorfor Indian har valgt at skære en af deres fedeste modeller væk fra produktionen ved vi ikke med sikkerhed, men der kunne sagtens være en sammenhæng med, at FTR750 – som var inspirationskilden til modellen – ikke længere er godkendt til at deltage i American Flat Track Racing.
En person snakker om “Indian lægger FTR i graven”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Ærgerligt – men modellen var måske lidt for hardcore, forstået havde man lavet en model med nogle fede tasker f.eks. så kunne den også bedre bruges til lidt touring, de små tasker, der kan fåes er i min verden ikke til andet end dagsture.
Så måske er lidt andet design og praktikalitet tror jeg de kunne have skudt den afsted i noget større skala.