Triumph TF 250-E og TF 450-E – jo værre det bliver jo bedre
THE TOUGHER IT IS, THE BETTER IT GETS – TRIUMPH REVEALS NEW ENDURO MODELS
Det er ordene Triumph Motorcycles i dag lancerer to ventede gadelovlige Enduro nyheder med.
Frasen er en gentagelse fra annonceringen af den forestående afsløring af Triumph TF 250-E og Triumph TF 450-E, og dagens rundsendte pressemeddelelse indledes med følgende punktopstilling.
- Specifications revealed for eagerly awaited TF 250-E and TF 450-E
- Brand new performance powertrains, developed by Triumph’s world leading engineers in close collaboration with World Enduro Champions
- Optimum blend of unparalleled low-speed agility and confidence-inspiring high-speed stability, with unique, lightweight aluminium chassis
- Rider-focused ergonomics package for optimal riding comfort
- Premium brand components and the latest off-road technology
Dernæst fortæller Triumph, at nyhederne er designet i samarbejde med World Enduro Champions med henblik på at excellere i konkurrencepræget racing og ude på sporet i både teknisk krævende terræn og i højhastigheds sektioner.
De præcisions-udviklede 250cc og 450cc motorer leverer ifølge pressemeddelelsen klasseledende performance, og derudover kan brugerne glæde sig til en optimal kombination af hidtil uset agilitet ved lav hastighed samt tillidsvækkende stabilitet ved høj hastighed.
Det vil kommende ejere garanteret værdsætte, hvis de har tænkt sig at køre lige så frisk som gutterne i den officielle præsentationsvideo.
Triumph’s nye Enduro modeller er udviklet i tæt samarbejde med den femdobbelte World Champion Iván Cervantes og Paul Edmondson, der fire gange har stået øverst på skamlen som World Enduro Champion.
Sidstnævnte der har haft en nøglerolle i udviklingsarbejdet er i pressemeddelelsen citeret for, at “Triumph Enduro bikes are built for limitless adventure, engineered with precision handling, powerful engines, and race-proven technology to dominate rugged trails, steep climbs, and unpredictable landscapes with confidence”.
Frit oversat fortæller han også, at der er arbejdet benhårdt og kompromisløst på funktionalitet og brugbarhed, og leverer såmænd også en malende beskrivelse af, at modellerne er bygget til grænseoverskridende eventyr og dominerer de mest krævende spor, stejle stigninger samt uforudsigelige landskaber.
De to nyheder skulle angiveligt gøre det muligt for brugerne, at presse deres egne grænser, hvad enten kørslen foregår på teknisk krævende sektioner eller i det utæmmede vildnis.
Ganske kort opridset er TF 450-E udstyret med en vandkølet enstamper med en slagvolumen på 449,9cc, som leverer 58,6 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 49,3 Nm. Hvorfor det ikke fremgår af pressemeddelelsens specifikationer, som kan ses nederst, har vi ingen anelse om.
450’eren har en sædehøjde på 955mm og vejer 116,7 kg køreklar.
TF 250-E er ifølge Triumph udstyret med klassens stærkeste motor, og den ligeledes encylindrede motors 42,3 hestekræfter samt et maksimalt drejningsmoment på 27,8 Nm fremgår da også af specifikationerne i pressemeddelelsen.
250’eren har også en opgivet sædehøjde på 955mm, men vejer med 114,2 kg køreklar vægt nogle få kilo mindre end storebror.
Det lyder den onde-lyneme som et par ret potente og super-underholdende letvægtere.
Pressemeddelelsen indeholder også en længere ret uddybende beskrivelse af modellernes motorer, udstødningssystemer, stel, bremser og avancerede affjedring med mere. Men det skipper vi i denne omgang til fordel for videoen Triumph Enduro Range: TF 250-E & TF 450-E | Features and Benefits, som giver et hurtigt overblik over disse emner.
Hvad der nok er mindst lige så interessant som nyhedernes specifikationer, er selvfølgelig hvornår modellerne kan købes i Danmark, og hvad de kommer til at koste med dansk nummerplade monteret.
Triumph begynder at levere modellerne til forhandlere fra April måned, og Triumph i Danmark forventer at modtage de første eksemplarer i Maj måned.
Du kan allerede nu læse meget mere om både Triumph TF 450-E og Triumph TF 250-E på Triumph’s danske website, hvor du også finder danske priser.
Der kan du se, at 250’eren er prissat til DKK 98.900,- og at køberne må lange DKK 103.990,- over disken for 450’eren.
En ret beskeden prisforskel, og det er ikke vanskeligt at forestille sig, at flertallet sagtens kunne tænkes at gå efter 450’eren.
Hermed en lille hurtig introduktion til de nye gadelovlige knoldhoppere fra Triumph, og som rosinen i pølseenden specifikationer for begge modeller.
TF 450-E SPECIFICATIONS
ENGINE & TRANSMISSION | |
Type | Single Cylinder 4-Stroke SOHC |
Capacity | 449.9 cc |
Bore x Stroke | 95 x 63.4 |
Compression | 12.8 |
Maximum Power | TBC |
Maximum Torque | TBC |
System | Dell’Orto 44mm Cable Throttle, EFI |
Exhaust | Single Silencer |
Final Drive | 13/51 |
Clutch | Steel integrated basket, Wet, Multiple Disc Hydraulic |
Gearbox | 6 Speed |
CHASSIS | |
Frame | Aluminium, Spine & Double Cradle |
Swingarm | Aluminium Fabrication |
Front Wheel | 21” x 1.6” |
Rear Wheel | 18” x 2.15” |
Front Tyre | 90/90 – 21 |
Rear Tyre | 140/90 – 18 |
Front Suspension | KYB 48mm Coil Spring Fork, Compression/Rebound Adjustment, 300mm Travel |
Rear Suspension | KYB Coil, Compression Adjustment (High and Low Speed), Rebound Adjustment, 313mm Travel |
Front Brakes | Single, 260 Galfer Disc, Brembo, 2xØ24 pistons, floating caliper |
Rear Brakes | Single, Ø220 Galfer Disc, Brembo, 1xØ26 pistons, floating caliper |
Instrument Display & Functions | Digital Speedo, Multi-Function Switch Cubes |
DIMENSIONS & WEIGHTS | |
Length | 2243mm |
Width | 836mm |
Height Without Mirror | 1264mm |
Seat Height | 955mm |
Wheelbase | 1488mm |
Rake | 26.8º |
Trail | 113mm |
Wet weight | 116.7kg |
Tank Capacity | 8.3 L |
TF 250-E SPECIFICATIONS
ENGINE & TRANSMISSION | |
Type | Single Cylinder 4-Stroke DOHC |
Capacity | 249.9 cc |
Bore x Stroke | 78 x 52.3 |
Compression | 14.4 |
Maximum Power | 42.3 PS |
Maximum Torque | 27.8 Nm |
System | Dell’Orto 44mm Cable Throttle, EFI |
Exhaust | Single Silencer |
Final Drive | 13/52 |
Clutch | Steel integrated basket, Wet, Multiple Disc Hydraulic |
Gearbox | 6 Speed |
CHASSIS | |
Frame | Aluminium, Spine & Double Cradle |
Swingarm | Aluminium Fabrication |
Front Wheel | 21” x 1.6” |
Rear Wheel | 18” x 2.15” |
Front Tyre | 90/90 – 21 |
Rear Tyre | 140/90 – 18 |
Front Suspension | KYB 48mm Coil Spring Fork, Compression/Rebound Adjustment, 300mm Travel |
Rear Suspension | KYB Coil, Compression Adjustment (High and Low Speed), Rebound Adjustment, 313mm Travel |
Front Brakes | Single, 260 Galfer Disc, Brembo, 2xØ24 pistons, floating caliper |
Rear Brakes | Single, Ø220 Galfer Disc, Brembo, 1xØ26 pistons, floating caliper |
Instrument Display & Functions | Digital Speedo, Multi-Function Switch Cubes |
DIMENSIONS & WEIGHTS | |
Length | 2243mm |
Width | 836mm |
Height Without Mirror | 1264mm |
Seat Height | 955mm |
Wheelbase | 1488mm |
Rake | 26.8º |
Trail | 113mm |
Wet weight | 114.2kg |
Tank Capacity | 8.3 L |