700cc 5 takts motor
Ilmor Engineering, det britiske firma som var på et kort gæste visit i MotoGP i 2006-2007, har udviklet en 3 cylindret turboladet 700cc 5 takts benzinmotor, som muligvis en gang i nær fremtid vil kunne anvendes som motorcykel motor.
Konceptet som er udviklet af Gerhard Schmitz, er blevet videreudviklet til en fungerende motor af Ilmor.
Efter Ilmor’s udsagn, udmærker denne motor sig ved at være lettere og have bedre brændstoføkonomi end en sammenlignelig dieselmotor.
Ligeledes genererer den nye motor lavere forurenende udslip end en tilsvarende 4 takts benzin motor med samme kapacitet.
Hvordan motoren rent teknisk fungerer, kræver et nærmere studie.
Men her er frit oversat lidt informationer fra bla. Ilmor’s hjemmeside:
”5 takts koncept motoren anvender to cylindre til forbrænding (high Pressure – HP) som opererer med konventionel 4 takts teknologi. De to cylindres udstødning munder ud i en central ekspansions cylinder (Low Pressure – LP), hvor udstødningsgasserne bliver genanvendt til en ekstra ekspansionsproces.
LP cylinderen adskiller ekspansions og kompressions processerne, og muliggør at man får optimal ekspansion uafhængigt af kompressionen.
Driften af motoren har vist imponerende resultater vedr. brændstofforbrug over et meget bredt ydelses område.”
Ok, det er frit oversat, og lyder nærmest som en bid direkte fra ingeniørernes arbejdspapirer.
Undertegnede skal da også lige have læst lidt på lektien, før denne sag skal diskuteres med gutterne en hyggelig vinteraften.
Men ikke desto mindre er det interessant at Ilmor’s 700cc motor producerer 130hk ved 7000 rpm, og 166Nm ved 5000 rpm.
Efter at have testet koncept motoren, ser Ilmore nu frem til at udvikle en fase 2 motor beregnet for test i et køretøj.
Det bedste af det hele er næsten at motoren anvender konventionel teknologi, og at der ikke kræves ny teknologi ved fremstillingen, hvilket igen betyder at det er muligt inden for en overskuelig fremtid at serieproducere motoren til almindelige gade motorcykler.
Ilmor hævder at motoren yder 150hk pr. liter og er 20% lettere end eksisterende seriefremstillede motorer med samme kapacitet.
Hvis fordelene virkelig er så markante som firmaet hævder, så kan man håbe at en af de store producenter får lyst til at arbejde videre med konceptet, og lade teknologien tilflyde vi almindelige dødelige gadekørere.