Finskproduceret motorcykel sætter ny Guinness World Record
Hvis du synes det lyder lidt imponerende, at en nordisk motorcykelproducent ikke blot har overlevet i en efterhånden længere årrække, men også har markeret sig med en ny Guinness World Record, så læs endelig videre.
Nej det handler ikke om danske Nimbus i denne ombæring, selv om der lige før jul 2024 stadig var fart over feltet hos den genoplivede danske cykel- og motorcykelproducent.
Men husker du mærket RMK, så husker du måske også RMK Vehicle Corporation, som MagaCin har fulgt stort set lige fra fødslen. Altså den lille finske virksomhed hvor vi helt tilbage i 2018 kunne viderebringe oplysningen om, at mærkets elektriske RMK E2 skulle sættes i produktion i 2019.
I begyndelsen af 2019 blev den elektriske motorcykel stadig med modelnavnet RMK E2 afsløret som fungerende prototype med løftet om 320 Nm i baghjulet, nogle måneder senere blev den finske ellert annonceret snart salgsklar, og relativt kort tid efter lovede folkene bag firmaet store nyheder snart.
Det holdt stik på mere end en måde, da mærket pludselig skiftede navn til Verge.
Det allermest spændende for os var dengang, at den elektriske motorcykel på ret opsigtsvækkende vis skilte sig ud fra mængden af elektriske motorcykler med sin elmotor integreret i et baghjul uden nav.
Så det var lidt spændende, da MagaCin i 2019 var forbi mærkets stand på efterårets traditionelle italienske mc-messe EICMA, for at se det finske projekt med egne øjne og hitte ud af, hvilke andre nyheder finnerne havde i posen.
Det var lidt småt med faktuel teknisk information under vores besøg hos Verge på EICMA i 2019, men blev lidt klogere på projektet, da vi iført mundbind besøgte mærkets stand på EICMA igen i 2021.
Der erfarede vi nemlig blandt andet, at motoren var videreudviklet til tredje generation, og at motorcyklen endelig var godkendt til gadekørsel.
Det kan du læse mere om i denne artikel, hvori det også fremgår, at priserne for motorcyklerne fra Verge dengang var fastsat, og at ellerten såmænd også kunne bestilles.
Men for os var det mindst lige så spændende, at vi også fik en aftale i stand om, at MagaCin selvfølgelig skulle prøvekøre motorcyklen.
Det lod sig af mange gode grunde først gøre i 2023, hvor MagaCin’s udsendte som det eneste danske motorcykelmedie drog et smut til hovedstaden for få et første umiddelbart indtryk af, hvordan motorcyklen opleves i virkelighedens verden.
I artiklen der er linket til herover, kan du læse om vores førstehåndsindtryk af Verge TS Pro, men vi kan da godt afsløre her, at især elmotorens træk fra bunden imponerede, og at det kriblede i fingrene for at fyre modellen af.
Det lod sig i sagens natur ikke gøre under den relativt korte prøvekørsel på fugtigt underlag i landets trafikerede hovedstad, og det var heller ikke muligt at teste, hvor langt modellen egentlig kører på en opladning.
Men lige præcis rækkevidden på en enkelt opladning for Verge TS Pro er for ganske nylig fastslået med en ny Guinness World Record, og Verge har i den forbindelse delt videoen, som kan ses under dette afsnit.
Som det fremgår af videoen, blev rekordforsøget ramt af uforudsete udfordringer, men verdensrekorden for den længste køretur på en enkelt opladning af den elektriske motorcykels batteri er altså 310,689 kilometer.
Rekorden er officielt dokumenteret af Guinness World Record, og ved klik på dette link kan interesserede se beskrivelsen af, at rekordforsøget blev gennemført 22. Marts 2025 med Sam Clarke og Sara Sloman i førersædet, som tilbragte mere end 16 timer i førersædet, at lokationen var den engelske hovedstad London, at batteriet var fuldt opladet, og at ladestikket var forseglet under opladningen.
Stort tillykke til Verge med rekorden, men som det også fremgår af videoen, var der stadig strøm på batteriet, da kørslen blev indstillet.
Så man kunne sagtens forestille sig, at Verge på et eller andet tidspunkt ville gå efter at slå sin egen Guinness World Record.