For 47 år siden kunne de også
Tilhængere af Honda’s tidligere V4 modeller har i årevis ventet på en fornyelse fra den japanske producent, og nu er forventningerne endelig indfriet med en 1237cc V4 som er udstyret med alskens nymodens teknik.
Selv om den nye V4 Honda repræsenterer det ypperste af ny teknik, har den pudsigt nok nogle fælles træk med en anden V4 som Ducati var nær ved at sætte i produktion for næsten 50 år siden, men prototypen Ducati Berliner 1260 Apollo nåede dog aldrig produktionsstadiet.
Ducati Apollo var udstyret med en 1256cc 90 graders V4, og skulle være god for i nærheden af 100hk, hvilket rakte til en topfart på 190 km/t.
Den nye Honda og Ducati Apollo har mere tilfælles end blot v4 motorkonfigurationen, og en motorstørrelse lige over 1200cc.
På begge modeller er motorernes bagerste cylindre monteret tættere sammen end de forreste, hvilket gør motoren smallere i området hvor førerens ben befinder sig.
Ducati Apollo er noteret for en kampvægt på 270kg, kun ganske få kg mere end Honda VFR 1200F.
Retfærdigvis skal det afslutningsvis nævnes, at Ducati Apollo testkøreren Franco Farne ikke var synderligt imponeret efter den første testkørsel, og drog en parallel til lastbilkørsel.
0 personer snakker om “For 47 år siden kunne de også”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
haha…den ligner så'n nogen som står på en stor børnekarussel i et Tivoli..
– Og årsagen til at Ducati droppede Apollo'en (også kaldt berliner efter den daværende amrikanske importør der fik ideen)var at man ikke havde dæk der kunne holde på daværende tidspunkt. Det var i 1964.
Vi lader billedet stå et øjeblik: Dæk der ikke kunne holde til 100 HK!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ducati_Apollo