En æra er slut
250cc Grand Prix klassen som sammen med 125cc klassen har fulgt MotoGP rundt på racerbanerne, har draget sit sidste suk og er stedt endegyldigt til hvile.
Klassen afløses fremover af Moto2 klassen som køres på Honda 600 motoriserede prototyper.
For godt og vel 5 måneder siden blev der skrevet historie i Valencia – Spanien, da kampen om verdensmesterskabet i 250cc klassen blev indstillet efter 60 år og 716 racerløb.
Spanske Hector Barbera vandt løbet som blev kørt over 27 omgange, hvor italienske Marco Simoncelli styrtede og udgik, og derved mistede chancen for at vinde klassens sidste VM titel.
Det historiske mesterskab blev vundet af den japanske Honda kører Hiroshi Aoyama.
Det første 250cc løb som fik VM Grand Prix status, var et løb som blev kørt ved Isle of Man TT 1949.
Irske Manliff Barrington tog dengang sejren på en Moto Guzzi med en enkelt cylinder, og den italienske producent vandt årets mesterskab med Bruno Ruffo i sadlen.
250cc klassen har siden 1970 været en ren 2-takts affære, og den sidste deltagende firetakter var en Benelli four som i 1969 blev ført af australske Kel Carruthers
Benellien var udstyret med en 8 trins gearkasse, 16 ventilet topstykke, og leverede angiveligt forrygende 64hk.
Andre imponerende deltagere i klassen gennem tiden, var Honda’s luftkølede seks cylindrede firetakter RC166 som vandt samtlige klassens 10 løb i 1966, og det vandkølede modstykke RD05/A fra Yamaha med V4 totakts maskineri.
Det er trist at sige farvel til 250cc klassen, men til gengæld skal vi heldigvis snart sige goddag til den nye og spændende Moto2 klasse.