Bør læses med omtanke - MagaCin
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Bør læses med omtanke

Ikke alt tekst kommer fra udgiveren
15/06-2010 kl. 21:30
Anslået læsetid: 2 Minutter

Normalt er det udgiverens eller journalistens tekster der læses, men sådan er det ikke altid. Til tider er det producentens eller forhandlerens tekster, kamufleret af et journalist-navn. Dette nærmer sig grænsen til skjult reklame.

MC Revyen 2010 er et godt eksempel. Tidligere var MC Revyen skrevet af motorcykel-journalisten Klavs Lyngfeldt. En erfaren Journalist fra DMJ, som selv havde kørt flertallet af maskinerne. Klavs havde altså en god grundviden, så motorcyklerne i opslagsværket kunne beskrives ud fra erfaring og vurdering.

Årets MC Revy er produceret helt anderledes. Forlaget Benjamin er udgiveren, men har åbenbart ikke den fornødne viden om motorcykler. Derfor er mange af motorcyklerne i værket beskrevet af importørene selv.

Benjamin bad mange af de store importører selv beskrive deres modeller, hvorefter en journalist omskrev til eget sprog. Det er altså importørenes vurderinger af egne maskiner der kan læses i MC Revyen 2010.

Det skal dog siges at importørene ikke ønskede denne fremgangsmåde, men dette var nødvendigt hvis MC Revyen skulle indholde deres maskiner. Dette forklarer dog hvorfor mange af maskinerne i MC Revyen 2010 roses.

Også på dba.dk ser man eksempler som på uheldig journalist-etik. Regulære pressemeddelelser fra diverse importører og forhandlere bringes uredigeret, uden at gøre læseren opmærksom på at dette er en pressemeddelelse. Altså noget udgiveren gør for at skabe reklame og markedsføre sig selv.

Det går galt i dba.dk når journalisterne udskifter den oprindelige skribents navn, med eget navn. Trods det faktum at teksten er uredigeret. Læseren får altså forståelsen af teksten er journalistens vurdering.

På MagaCin modtager vi selvsamme pressemeddelelser. Bringer vi dem uredigeret, er det som pressemeddelelse og med forhandler eller producentnavn som skribent, så læseren ikke er i tvivl. Ellers omskrives de med egne holdninger.

En trist glidebane, da læserne har krav på journalisternes tekster, ikke skjult reklame.

Naturligvis er MC Revyen stadig et godt opslagsværk, hvis man husker at læse teksten som reklame. Vi vælger dog hellere MC Guiden fra Touring NYT, da de har kørt flertallet af beskrevne maskinerne.

Del med en ven

0 personer snakker om “Bør læses med omtanke

  1. Jeg går ud fra, at Energy mener, at "MC-Guiden" er som MV-Revyen i gamle dage? Og i en meget begrænset periode?

    For de to blade har og havde da overhovedet intet med hinanden. Kvartalsudgivelsen MC-Revyen havde deres storhedstid fra 76 til 80 hvorefter de gik hastigt ned af bakke mht objektiviteten og i stedet forfaldt til det pop-pjattede. Selvfølgelig døde de til sidst! "Blame it all on Flemming Haslund"!

    Mc-Revyens årskatalog har altid været en lidt suspekt historie at læse! I de sidste år, da de var underlagt Fogtdals magasiner, blev de også mere og mere overfladiske, og der kom flere modeller, der aldrig havde set det Danske marked, i med nogle redaktionelle kommentarer, der mere end tydeligt indikerede, at forfatteren aldrig havde set modellel i "levende live"!

    MC Touring Club's foreningsblad "Touring Nyt" har i årtier været et synonym for nøgtern reel journalistik, aldrig leflende for det "pjankede" men med ønsket om, at videregive reelle informationer fra motorcykelmarkedet. Den linie går igen i deres MC-Guide. Nøgtern og præcis!

    Og noget kunne tyde på, at læserne gerne vil have det sådan!

  2. Hvad er det der er skidt ved 2010 udgaven af MC-revyen?

    Har nærlæst den flere gange, og synes bestemt ikke den bærer præg af mere marketing end tidligere årgange. Det er jo ikke en samling af testresultater, men et objektivt resume af hver maskine.

    Det skal jo netop ikke være en subjektiv fortælling om MC'erne, men bare en oplysning af hvad der er på markedet.

  3. Det er jo netop subjektivt og skævtvridende, når det er importørene selv, der fortæller om deres mc'er, så kan de jo bare smøre tykt på så en evt. uerfaren hopper på "reklamen". MCTC nævner deres egne erfaringer (fra tests) sammen med de objektive data osv. Det giver imo. en mere saglig forklaring. Elers kan man jo bare gå ind på importørenes hjemmeside og labre det i sig.

  4. Tihi, minder mig om dengang, da "Magazinet Motorcyklen" oversatte Yamaha's pressemeddelelse over Diversion 600'eren til dansk og kaldte artiklen for "første danske prøvekørsel"! Det gav lidt fnisen i krogene!

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start