Husk nu det batteri
En hel vinter med stilstand, sne og kulde, er hård kost for batterier. Moderne motorcykler er ydermere udstyret med startspærre eller alarm, hvilket konstant trækker på batteriet. Også vinteren igennem.
Moderne motorcykel-batterier tåler dårligt dybdeafladning, hvorfor en dansk vinter ofte ender med et sammenklappet batteri. Nyt kvalitetsbatteri koster mellem 400 kr. og 1.000 kr. alt efter kapacitet.
Det er altså langt billigere at vedligeholde batteriet vinteren igennem.
Der er to muligheder for optimal batteri-vedligehold. En ægte vedligeholdslader eller en solcelle. Glem alt om gammeldags ladere eller standard billadere, da de kan ødelægge batteriet og ikke er intilligente.
En vedligeholdslader måler konstant på batteriet, og lader kun hvis det er nødvendigt. En sådan lader kan man altså efterlade vinteren igennem, tilsluttet spænding, uden at kontrollere den.
En solcelle gør det samme som motorcyklen gør. Den lader kun når solen skinner. Eksakt som når flertallet kører MC og lader deres batteri sommeren igennem, nemlig kun i solskin. Solcellen er en lidt dyrere løsning, men er efter købet gratis i drift de næste ca. 30 år.
En batterilader af god kvalitet er billigere end mange batterier. At undlade vedligeholdsladning bliver derfor hurtigt en dyr løsning.