Motorcykler i regn
Anslået læsetid: 1 Minutter
Lorenzo har ved seneste MotoGP bevist at mønster på dækket ikke er nødvendig på våd vej. De hurtige herrer startede løbet på regnvejrsdæk med dybt mønster, men sled dækkene op gennem løbet og fuldførte helt uden riller i gummiet.
Trods det manglende dækmønster, gav de alle rigelig med gas, og kørte med dybe nedlægninger i det våde element.
Normal dansk asfalt har en friktionskoefficient på 0,9 på tør vej, og 0,7 på våd vej. Det betyder altså at friktionen kun er ca. 22% ringere på våd vej. Våd asfalt er altså ikke så ringe endda.
Bare slap af næste gang du kører i regnvejr. Motorcyklen kan meget mere end du tror på de regnvåde veje.
0 personer snakker om “Motorcykler i regn”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Det farligste ved våd vej er vel stadig vejmarkeringer (de hvide striber) kloakdæksler, huller i vejen og andre irregulariteter som ikke forekommer i udstrakt grad på en MotoGP-bane??