Padborg Park uegnet til motorcykler? Banen er farlig!
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Padborg Park uegnet til motorcykler?

Weekendens DM løb udstiller igen banen som farlig
30/05-2011 kl. 22:00
Anslået læsetid: 3 Minutter

Weekendens triste dødsfald på Padborg Park, stiller igen denne bane i et dårligt lys. Padborg Park har altid været udskældt for at være farlig asfalt for motorcykler, og statistikken taler ikke til banens fordel.

Padborg Park er kun 8 år gammel. Alligevel har banen allerede utallige grimme uheld på samvittigheden. Flere brækkede rygsøjler, voldsomme styrt og nu to dødsfald, er et kedeligt resultat efter så kort en levetid.

Det der skader motorcyklister voldsomt, er ikke styrt, men mødet med stillestående objekter. Et sådan møde tåler den menneskelige krop dårligt, og netop stillestående hårde genstande er Padborg Parks problem. Flere af banens stålautoværn er placeret meget tæt på asfalten.

Autoværn er et mindre problem, hvis dette er placeret med kørselsretningen, men er det placeret så det kan rammes direkte, så det betyder fuldt stop ved kørefejl, er placeringen uheldig, og kan resultere i fatale uheld.

Vi har på MagaCin tidligere omtalt problemerne omkring sikkerheden på Padborg Park, og har også talt med flere af de nuværende roadracing talenter, der er alt andet end imponerede af anlæggets sikkerhed.
http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=15

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=265

http://magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2269

Rasmus Vendelbo, en af nutidens topkører udtaler til MagaCin, at Padborg Park bane ikke er egnet til motorcykler, og et af de tidligere store danske talenter, udtaler at et kort besøg på 30 minutter var nok til ham, hvorefter han pakkede og kørte hjem.

Om Padborg Park virkelig er mere farlig end andre baner, eller om den er forfulgt af uheld, er ikke op til os at dømme, men det virker forkert med de mange grimme uheld. Dansk Motor Union har dog godkendt banen til løb, og man må formode de har styr på sikkerheden.

Jesper Holm, formanden for roadracing hos Dansk Motor Union udtaler til MagaCin ”Ekstra sikkerhed i form af luftpude-autoværn er en uholdbar dyr løsning, da disse kan koste op til 10.000 kr. for 2 meter afskærmning i en weekend”. Vi på MagaCin mener det lyder billigt hvis det skåner motorcyklerne på Padborg Park.

Det triste er, at det hele ender i et dilemma. Der er i forvejen for få steder at køre i Danmark, og fravælges Padborg Park er der et mindre. Dem med hang til banekørsel skal altså vælge om de vil risikere at skulle betale deres hobby og sport med den dyreste pris, eller om de vil undvære denne hobby og sport.

Et svært valg, vi er glade for vi ikke skal træffe. Utroligt at vi i et af klodens rigeste lande ikke har et godt og sikkert baneanlæg, der faktisk må bruges uden miljøproblemer.

På billede 1 ses de farlige steder på Padborg Park hvor autoværn er meget tæt på banen: 

1: Den tidligere chikane, der har kostet brækkede rygsøjler, og en har mistet livet i autoværnet.
2: Svinget ud på langsiden har kostet brækkede lemmer efter møde med autoværn.
3: Svinget efter hesteskoen har kostet brækkede lemmer efter møde med autoværn.
4: Det seneste uheldssted hvor en motorcyklist blev dræbt mellem motorcykel og autoværn.

På billede 2 ses hvor tæt autoværn er på banen hvor seneste dødsulykke indtræf.

Del med en ven

0 personer snakker om “Padborg Park uegnet til motorcykler?

  1. Nu skal vi huske at sagen er mere nuanceret end som så.

    Det er forkert at gøre Padborg Park til det "Sorte Får" i DM kalenderen.

    Padborg Park, er langtfra optimal til 2hjulet konkurrence. Det samme kan og BØR siges om de andre danske baner. De svenske kørere nægtede at køre på Jyllandsringen, da de var forfærdede over tilstandende deroppe. De har jo så også så rigeligt med baner at vælge imellem.
    Djursland er sku ikke meget bedre.

    Det jeg vil frem til, er at ingen af de danske baner, lever op til kravene for hvad man burde kunne forvente i 2011 af sikkerhed for motorcyklister.

    Men som sådan kan man ikke bebrejde banerne det, de kæmper med økonomien i forvejen,. og siger DMU god for den, så kan der afholdes løb.. I sidste ende er det kørerne der tager valget, melde til eller blive væk. Men husk på banerne har ulige forhold, tænk sig hvis et fodboldstadion kun måtte bruges 20dage om året, pga gener…

    Som jeg ser det, så må kørerne nu selv vurdere om man skal droppe sporten helt i DK, eller om man skulle finde ud af en måde at få skrabt sammen til en pakkeløsning, med airfence, der så følger DM kalenderen rundt. Det kunne gøres igennem sponsorater, personlige donationer og så DMU der stiller personalet til rådighed.

    Så ville der altid være airfence til løbsweekender, og så er vi da et stykke af vejen. For INGEN af de danske anlæg har hverken mulighed, eller økonomi til at forbedre anlæggene..

  2. Hej Morten – det er ikke et spørgsmål om at gøre Padborg Park til det "sort får" , hvilket du naturligvis ikke er interesseret i som instruktør på banen.
    FAKTA er at den bane har taget 2 liv inden for forholdsvis kort tid og der har været rigtige mange grimme uheld.
    Ingen af de danske baner er "sikre" det ved vi alle. Men brug ikke denne artikel der er skevet på baggrund af Thomas død til at gøre Padborg Park bedre end den (ikke) er.

  3. Helle: Nu har jeg ikke kørt instruktør dernede siden 2009, men det ændrer ikke på at jeg nødigt ser PP lukket. Så har alm dødelige uden race ambitioner, men som gerne kører en Trackday, SLET ingen steder at køre.
    Chikanen er rettet ud dernede, og kan nemt regne ud hvad det har kostet Padborg. Så deres budget for investeringer er formentligt opbrugt i 2010. Faktum er jo at alle baneejere er trængt på økonomien.
    Derfor mit forslag med airfence.
    Jeg er ikke ude på at gøre PP sikre end den er, jeg er ude på at gøre Sikkerheden bedre end den er, på ALLE baner i DM kalenderen, for guderne skal vide de andre heller ikke er optimale.

    Og med indkøb af en større mængde airfence, som kunne medbringes rundt til alle DM afdelinger, ville ikke kun et baneanlæg blive forbedret, men hele sæsonen.

    Det vigtigste nu, må sku være at få gjort noget konstruktivt, og få gjort noget drastisk for sikkerheden NU.

  4. nemt og lige til den bane egner sig til kart og ikke en skid andet.
    + manden der nede er uden for rækkevide, og mener den er god nok

  5. I fugtig vejr er deres mål streg placeret i sving direkte farlig og årsag til mange styrt. Banen er en skandale til mc kørsel – økonomi eller ej ! Har Kørt et par gange hvoraf sidste gang – var sidste !

    Mej støjkravene er desværre ved at være absurde. Det ER synd for sporten.

  6. Ved godt jeg har skrevet følgende indlæg andre steder, med det passer også ind her:

    Nu syntes jeg Padborg tager meget af skraldet for hvad der er sket. Padborg er ikke nogen sikker bane, det vil jeg medgive, men efter chikanen er rettet ud, er den i mine øjne ikke farligere end de andre vi kører på.
    Hvad med opløbssvinget på Jyllandsringen, samt de jordknolde med autoværn inden svingene med flagposter (den Michel Nykjær gik sidelæns i med en bil til sidste DTC løb, og slog sig)??
    Hvad med højren ud på start/mål langsiden på Djursland, samt den 180 graders højre inden hullet??
    Hvad med højren bag pitten på Knutten, og højren ved pit afkørslen på Mantorp??
    Det er nogle af dem – der er mange flere farlige spots på de danske og svenske baner der køres regelmæssige løb og banedage på, hvor der står utilgivelige stålautoværn rigtig tæt på banen.
    Tæller vi sammen er der vist flere der er slået mere eller mindre fordærvet på Knutten, end der er på Padborg Park.
    Måden Thomas styrter/kører af banen på, er meget atypisk for det sving, og hvad end der ligger op til det styrt, vil uden tvivl lave en meget farlig situation på de andre baner også.
    Jeg syntes ikke vi skal lynche Padborg Park, eller en umiddelbart ny ejer af banen for uheldet, eller tidligere ejers arrogance. Hvad jeg hører er der ikke den vilde økonomi i at drive den motorbane, og pengene og økonomien dernede er stram.
    Desuden sørger de da for at der er noget banetid i DK, hvor i mod FDM som ejer de andre i DK, ikke gør det store for at der er trænings/banetid, hvilket jeg også mener vil højne sikkerheden i forbindelse med afholdelse af DM afddelinger – der er kniven jo på klingen fra første omgang, da der ikke er noget trænning, kun tidskørsel og løb – personligt har jeg aldrig kørt en omgang på hverken Djursland eller Jyllandsringen, og ville skulle sætte tider fra første færd på de baner.
    FDM's pengekasse er der vist noget dybere til bunden i, men de bruger heller ingen penge på sikkerheden for MC folket. Hvad jeg hører venter der sig noget af en overraskelse over asfaltens beskaffenhed til næste løb.
    Sikkerheden skal op – men det er på alle baner, og der bør købes Air Fence, der kan tages med rundt til alle arrangementerne – ikke kun Padborg.!
    Og jeg syntes det ville klæde AMK og DMU at gå lidt mere op i vores sikkerhed den vej igennem, end at "fluekneppe" hver eneste cykel der ellers kan godkendes til alle mulige andre mesterskaber end det danske – Der kan de gøre en forskel!! I stedet for at tro vi alle stiller med et vrag vi regner med at køre igennem 2 sving med, for at den derefter detonerer.!

    Æret være dit minde Thomas. Håber og tror på vi i din ånd kan gøre dansk Road Racing stærkere og mere sikker – bedre ambassadør findes ikke!!

  7. På den anden side kan vi også sagtens tro at vi har en masse magt som Road Racing eller trackday kører, og sætte ultimative krav.. Fakta er at der bare ikke er penge til de vilde sikkerhedsmæssige ændringer, og kræver det mere plads løber man hurtigt i nogle lokal udvalg som hellere så de baner vi har omlagt til noget andet end motorsport – vi er ikke ønskede.!!
    Der er trods alt – gud ske tak og lov, 7,9,13 og 3 bank på kulfiber – kun 3 dødsulykker på danske baner siden 60'erne til min viden, det slår en god weekend på landevejen desværre ind imellem.!

    Alle vores baner er uegnede til MC kørsel, så start hellere med at finde flere penge til Korskro banen så det kan komme i gang, end at have de store forhåbninger om at ændre det vi har – vi kan blot håbe på nogle Air Fences til de eksisterende.!

    Også skal de mandags ræsere der kommer til banedag på Padborg huske det er en banedag, og at der er ganske langt til at slå bane rekorden, så det er ikke den man skal gå efter.!!

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start