Motorcykelmarked: Tjen mange penge på din brugte MC
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Tjen penge på din brugte MC

Det er nu brugtsælgerne skal reagere
10/08-2011 kl. 21:45
Anslået læsetid: 2 Minutter

Skal du sælge din brugte motorcykel, enten grundet skift til ny eller grundet pause fra motorcykel-livet, er det nu du skal op i gear. Brugtsælgerne skal helt enkelt reagere hurtigst mulig.

Finans-eksperterne udtaler at det første tab oftest er det billigste. Denne udtalelse passer også fint på salget af brugte motorcykler. Priserne på de brugte maskiner har været faldende de sidste par år, en tendens der utvivlsomt fortsætter. Det er helt enkelt for mange brugte i udbud, og for få købere. Det presser priserne.

Lige nu kan det let blive en økonomisk gevinst at prisnedsætte den brugte motorcykel med mange tusinder kr.

Et eksempel (Alle priser og tal er estimerede, ud fra normale gennemsnit):
En brugt motorcykel med salgspris på 100.000 kr. som er belånt med 50.000 kr. Motorcyklens salgspris sænkes ikke og bliver derfor ikke solgt før 1. april 2012.

Motorcyklen koster ca. 8.000 kr. årligt i forsikring og ejerafgift. Den årlige renteudgift på 50.000 kr. belåning er ca. 3.750 kr. Yderligere værditab frem til 1. april 2012 er ca. 10.000 kr. Den ekstra periode koster ca. 5.300 kr. i forsikring og ejerafgift. Ca. 2.500 kr. i belåningsudgifter, plus yderligere 10.000 kr. i værditab. Altså en samlet ekstraudgift på ca. 17.800 kr. plus eventuel vinteropbevaring.

Det er dermed billigere at nedsætte motorcyklen til 85.000 kr. straks og få den solgt. I dette tilfælde vil det betyde 2.800 kr. ekstra i lommen, frem for ikke at sænke prisen og vente til foråret.

Meget kan siges med sikkerhed om det nuværende brugtmarked.
1) Jo ældre maskinen bliver, jo mindre værdi indeholder den. Derfor er hurtigt salg altid at foretrække.
2) Motorcykler skal sælges nu, da brugtsalget dæmpes kraftigt om 1, maksimalt 2 måneder.
3) Motorcykler koster mange penge hver dag, også når de står på salgslisterne.

Prøv selv at regne ud hvor meget det vil koste dig at beholde motorcyklen vinteren over. Det er langt dyrere end du tror, og prisnedsættelse er sikkert billigste løsning.

Del med en ven

0 personer snakker om “Tjen penge på din brugte MC

  1. Hvis man har tænkt sig at sætte brugtpriserne i Danmark ned med 15%, skal man være meget opmærksom på det forholdsmæssigt lille motorcykelmarked i Danmark, da dette kan have meget store konsekvenser.

    Det danske marked er ikke så stort så hvis 5 personer sætter deres motorcykel ned med 15% så er det den nye salgspris for denne model, og på nogle modeller skal der ikke engang 5 personer til. Dette vil så resulterer i at andre tilsvarende modeller hurtigt vil følge trop, og man har på denne måde for alvor sat gang i prisfaldet på brugte motorcykler i Danmark. Som så vil medføre at samtlige motorcykler i Danmark har tabt 15% i værdi, også dem der ikke er til salg.

    Hvis alle sætter deres motorcykler ned med 15% så vil den totale markedspris bare falde med 15% og så skal man ikke længere regne med at man så også får den pris som man havde regnet med for sin motorcykel. At prisen på motorcykler i Danmark bliver 15% billigere genererer jo ikke 10.000 nye motorcykellister, der kommer og køber alle de motorcykler der er til salg.

    Hvis vi antager at der er ca. 130.000 motorcykler med en gennemsnit værdi på omkring kr. 55.000 vil det give et samlet tab for de danske motorcykellister og forhandlere på over 1 milliard gode danske kroner.

    Et andet problem dette vil medføre er at finansierings selskaberne får øje på hvor store tab de skal tage på eventuelle nye kunder der ikke magter at afdrage på deres motorcykel. Dette vil drive omkostningerne op på motorcykel lån, samt gøre det sværere at få et lån. På denne måde vil det være med til at holde nye motorcykellister, som skal låne til fornøjelserne ude af markedet.

  2. En Suzukiforhandler, der taler imod at nedsætte mc-priserne? hmmmmmm……..
    Det troede jeg Suzuki var danmarksmester i? 🙂

  3. Nu er det jo ikke suzuki-fohandleren der bestemmer listepriserne, men derimod importøren.

  4. Hav lige lidt respekt for KOK MC, Som faktisk skal forsøge at få et levebrød ud af det der MC-halløj.
    Jeg synes KOK har en pointe.
    Husk, måske kan du få en ny brugt mc billigere, men din den gamle er faldet tilsvarende i pris, så det går jo lige op. Alle de cykler der står hos diverse forhandlere, er en helt anden sag, de skal jo også finansieres på en måde. Man kan spørge sig selv om man vil undvære sin "MC-pusher". ?

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start