Kan man få vinterdæk til en Moto3?
Vi startede turen til Tyskland lidt sent om torsdagen, det betød at vi ikke var fremme før tæt på midnat, lige i seng med mig mens min far og teamchef Henrik Nordgren “exploderede” bilen ud i pitboxen, så alt var klar til fredagens træninger/tilkørsel. Hondaen var blevet samlet og prøvestartet weekenden inden, så den var heeelt frisk.
Efter tilmelding fredag morgen var det bare igang med at få den splinternye NSF250R ( Hondas Moto3 ) tilkørt, det er en noget længere affære end på de 2-takts Hondaer jeg hidtil har kørt, 125´eren er jo stort set kørt ind på et kvarter, men Moto3´eren er jo en sofistikeret 4-takts racermaskine, så den kræver en noget blidere opstart, så dér tøffede jeg rundt på banen det meste af fredagens træninger før jeg måtte give den fuld rulle, ialt blev det derfor kun til 6 omgange på banen hvor det var mig der bestemte farten.
Lørdag havde “vejrmanden” lovet sne og regn, men det troede vi selvfølgelig ikke på, desværre havde han ret, sneen dalede til tider ned i et jævnt tempo, kun afbrudt af haglbyger Brrrrrhh det var sgu koldt, sneen og haglen blev dog ikke liggende på banen ret længe ( den blev nærmest blæst af banen af den stride vind ) så jeg nåede kun lige ud på den kolde bane og få yderligere 6 runder, det var så den lørdags-træning. Ventetiden på det gode vejr blev brugt til hyggeligt samvær med de andre i teamet, Linus Harryson, Stinius Viking Ødegård og Andy Pfeiffer, de andre danskere der endnu var på banen blev også besøgt og der blev snakket ræs i store mængder, aftenen afsluttedes med fest og cola i et festtelt hvor der til alles begejstring dæleme også kom en stripper og optrådte….flere gange!!
Søndag: som lovet af “vejrmanden” blev vejret bedre, det var stadig pissekoldt, hele formiddagen lå temperaturen på omkring 4-6 grader, men da mange allerede var kørt videre eller hjem om lørdagen pga vejret, blev der erklæret fri træning for alle klasser hele søndagen, oceaner af træningstid jubiii og tak til Bike-Promotion, kulden satte dog grænser for hvor længe man orkede at være på banen ad gangen, men jeg fik da alligevel kørt alt jeg orkede, temperaturen gjorde det enormt svært at holde ordentlig varme i dækkene og fingrene, men jeg synes selv at jeg fik lært Hondaen rimelig godt at kende, den kører bare derudaf og opfører sig eksemplarisk, fik også justeret mig ind på en grundindstilling af de specielle Öhlins dæmpere som Teamchefen havde bestilt specielt med Moto3 setup, jeg er sikker på at vi nok skal blive meget gode venner Hondaen og jeg. Min personlige banerekord fra Påsken 2010 blev slået med over 1 sekund og det er jeg yderst tilfreds med når man tænker på de kolde forhold, global opvarmning hvor bliver du af?
Tak til teamet, Nordgren Racing, for en dejlig tur, denne sæson skal nok blive god, og med den opbakning til kørerne fra Teamchefen, mekanikere og forældre kan jeg kun ønske mig bedre vejr…..og nogle gode sponsorer, især det sidste er stadig på mangel-listen…..HJÆÆÆÆÆLP!
Emil Meyer Petersen (www.fuld-rulle.dk)