Verdens bedste køb
Harley-Davidson bruger olie, falder fra hinanden, ruster og får konstant motorstop. Glem det, denne smøre er en gammel skrøne, som er meget langt fra nutiden. En moderne Harley-Davidson er driftsikker som få, og ejerene oplever sjældent problemer.
Når nutidens Harley ejere taler om problemer, er de ofte ejere af meget gamle ombyggede modeller. Noget kun Harley folket oplever, da Harley også er moderne efter 30 år. De fleste andre mærker har kun en levetid på 10-20 år før de ender i glemmebogen.
Beviset på Harley-Davidsons moderne fortræffeligheder er offentliggjort af tyske Motorrad. Tyskerne har kørt 50.000 km på en mængde motorcykler, og en suveræn vinder i denne test er en Harley-Davidson Road King. Den store Harley mister mindst værdi, skal ikke meget på værksted og slides meget lidt. på de 50.000 km.
Ud af 100 mulige point scorer Harley-Davidson Road King hele 85, i denne 50.000 km brugttest.
Top 10 den tyske Motorrad test ser således ud (100 point max.):
1 – Harley-Davidson Road King – 85 point.
2 – Honda CBF1000 – 78 point.
2 – Suzuki Bandit 1250S – 78 point.´
4 – Triumph Sprint ST ABS – 76 point.
5 – BMW K1200S – 75 point.
5 – Kawasaki ER6F – 75 point.
7 – Honda VFR ABS – 74 point.
8 – Yamaha YZF R1 – 73 point.
9 – Suzuki VStrom 1000 – 71 point.
10 – Suzuki GSXR 1000 – 70 point.
0 personer snakker om “Verdens bedste køb”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
hehe 🙂 tell me something new.
Jeg har aldrig skruet så lidt og kørt så problemfrit, som på min H-D Sportster fra 1999, og de fleste af mine bekendtes nyere H-D kører også rigtig mange km, uden behov for andet end normal service.
"Skruzukien" fra 1998, jeg havde inden, levede fuldt op til øgenavnet.
Nice at se sin bike på 5 pladsen, er sku også glad for den, kom nu forår….
Har som mange andre tidligere også kørt mange forskellige japanske cykler, og har også måttet skrue for tid til anden. Efter jeg købte Harley har jeg nu på 6. år ikke så meget som skruet på en løs bolt. Tingene virker trods de ubeskrivelige fede vibrationer.
Ingen tvivl om at den er fed, så'n en Yankee-MZ. Den måtte også gerne holde i min garage, men kan da glædes over, at den nuværende beboer i g'ragen ligger på top 10-listen.
Enig. Kørte engang en Road King gennem Amerika, faktisk samme årgang som den afbilledede, selv farven er den samme, mere end 5.200 km. Det skete uden problemer overhovedet. Den startede altid, havde ingen problemer med mekanik eller elektronik. Oliestanden blev checket dagligt; den ændrede hverken stand eller farve. Der var ingen olie at se nogen steder. Ingen løse skruer eller noget. Ikke engang en punktering blev det til, men det må tilskrives heldet.
Allerede ved skridtgang er maskinen i perfekt balance, og kan trille ligeud ved siden af en mand, som går, uden at man behøver være ræd for at vælte. Og med fører og oppakning nærmer vi os et halvt ton! Vægten mærkes ved for hurtige kørebaneskift, men så er det heller ikke værre. Men man skal tænke sig om, inden man parkerer på en skråning, for det er lettere at lade motoren trække en op ad bakke end skal trække den baglæns med benene, mens man hiver i styret. Det kan blive nødvendigt at bede nogen om at skubbe, så man vænner sig hurtigt til at se sig for og tænke sig om.
Motoren er overraskende vibrationsfri, så snart man har trukket fri fra tomgang/stilstand, men den skal ikke pines over 5.000 omdrejninger, for så slynges der for meget jern rundt. Men det er en amerikansk motorcykel, og lige som med amerikanske biler er konstruktionen understresset for at sikre, at den bare bliver ved og ved ad de lange veje i Amerika. Derfor holder Harley længere.
De lavtsiddende gulvbrædder, som gør det ud for fodhvilere, begrænser nedlægning i sving. Men en HD Road King er en tourer, hvor man er ude for at nyde turen fra A til B – ikke for at checke, hvor hurtigt man kan komme fra rødt eller hvor langt man kan ligge ned i svingene som en anden the Doctor wannabe.
Komforten er uovertruffen. Man sidder ret op og ned som i en cowboysadel, dvs. i balance, uden vægt på håndleddene. Der er fartpilot, som gør at man kan hvile højre hånd ind i mellem; dvs. aldrig mere "speederhånd". Man kan køre hele dagen, mere end 12 timer, uden at blive stiv eller træt. Det bløde sæde forebygger numse-ve.
Så alle fordomme mod Harley-Davidson blev gjort til skamme. Det er en fremragende motorcykel. Kvalitet og finish er i toppen af verdensklassen. OK, den styrer ikke som en Ducati osv. – men man får så megen attitude i stedet.
Har faktisk afgivet bestilling på en Harley, dog en Dyna og ikke en Road King. En Harley-Davidson er nemlig en RIGTIG motorcykel.
Har gennem tiden haft 8 forskellige japanere og 2 BMW. Udmærkerede cykler, men ingen har dog været så problemfri som de 2 Harley-er jeg på det seneste har ejet. Intet andet end service er der foretaget – så SKUFFE du kan roligt glæde dig til Dyna-en, der i øvrigt er en af de bedste cykler at bygge videre på. Og her tilbyder Harley oceaner af ekstra udstyr af enhver art.
Helt enig – Harley er kvalitet, og alle tidligere historier om oliespild og en skruenøgle i baglommen bare for at køre til bageren holder ikke. En kval.itetscykel med sjæl.
Og nu påstår de her på redaktionen af 123mc at japansk skulle være bedst. Kan de mon finde ud af det?
Japansk er bedst. Af mine motorcykler har kun dem fra Japan kørt uden probs.
Mr HD, at en harley er god betyder ikke alle hd er gode!
Men mine Harleyer har været de mest problemfri cykler jeg nogensinde har ejet. De japanere jeg har ejet skulle der evig og altid skrues på.
Lyder også mærkeligt, hvis en ny Harley skulle være noget skrammel.. de har jo øvet sig i at lave motorcykler i 100 år eller lign.
Fatter bare ikke helt at ingen i det kæmpe land har haft fantasi til at opfinde (og masseproducere) andre slags motorcykler, end en der vejer over 1/4 ton og næppe kan være sjov at køre på
En slags mammut blandt tigre, løver. Evolutionen simpelthen gået i stå, over there… de siger også stadig "Oh my God", som i film fra 40'erne. Vi andre er da kommet videre fra: Det er vel nok en dejlig vogn, du gamle" osv ggg – alle rr-kørere fra USA er nødt til at vælge japansk el a. for at kunne begå sig internationelt – må være træls for gl. Pearl Harbour-nørder at tænke på.
Tager hatten af for BMW… de kan (i modsætning til visse andre) finde ud af at følge med udviklingen – og det uden at gå på kompromis med ånden, hjertet.
Det tidligere blød hat, konservative mærke, med klonk-gearkasser, KUN langsomme motorcykler i programmet (med undt af specialmodeller som K1 mm) og et udseende, der fik et køleskab til at se smart ud, er nu et af de mest innovative, nogle gange med et nærmest mystisk design.
Og har lige pludselig den hurtigste 1000 cc'er i verden,, fra den ene dag til den anden, jordede de alle japanerne, selv om disse havde over 30 års udvikling / forspring på området.. – og styrer nu indenfor Superbike VM, hvor det senest blev til dobbeltsejr til BMW. Ret vildt..
Hmm hvad nu hvis Mercedes eller Jaguar, Porsche, Ferrari pludselig begyndte at lave motorcykler – og bestemte sig for at ville vinde Superbike VM.. yeah come into gang
I modsætning til mange som forsøger at kloge sig her, har jeg altså været ejer at rigtig mange japanske og tyske cykler. Nogle bedre end andre, men mine HD-er har i den grad optrådt aldeles problemfri, uden oliespild, driftstop og en masse skruerier. Køb trygt en HD og få ægte køreglæde. Mange fortjener det.
Glæder mig til meget snart at få testet Road Kingen i USA.
HD Fatdetså, kan du ikke lige definerer begrebet "ægte køreglæde" for mig….altså DIN version af begrebet! Jeg er nemlig ikke helt sikker på, at den stemmer overens med min definition af begrebet!
Personligt definerer jeg køreglæde som værende fornemmelsen af at være i ét med maskinen,at maskinen jeg sidder på, både kan styre og bremse.
Hvis du vil bruge fra kr. 459.900,- på en HD RoadKing, så gør du endelig det. For den pris får jeg dog nogle maskiner, som er ligeså driftsikre. Skulle det være et touringjern, ville valget nok ende med en BMW K1600GT…og så er der over kr. 100.000,- i overskud til udstyr såsom adaptivt kørelys (Xenon), gps osv. osv.
Men, som indikeret tidligere: det er en smagssag!
Til yesboss: Din fornemmelse af begrebet ægte køreglæde stemmer fuldstændig overens med min, nemlig det faktum at fører og maskine er i et. Hvis du er tilfreds med en bimmer og jeg tilfreds med en HD, har vi jo begge opnået det vi vil. Nu er jeg ikke bekendt med om du nogensinde har været den lykkelige ejer af en HD – som jo ud fra artiklen er kåret til tidens bedste køb. At BMW placerer sig noget længere nede på listen kan jeg måske ikke helt forstå – har selv haft 2 Bimmere gennem tiden – men ingen af dem kommer op på siden af Harley. Harley er godt – så er det sagt og skrevet.
Så hvis ens ønske for en mc er at man kan køre hurtigt i sving og at cyklen er let og lille så man kan komme hurtigt igennem byen er en harley det bedste?
Lyder lidt som om du kun kan se ting fra en vinkel og det er en vinkel der "Jeg er ligeglad med hvad andre siger for selvom de mener noget andet og har ret så har jeg ret fordi jeg bare altid har ret"
Kom nu ud af oldtiden og erkend at dit behov ikke er det samme som mit behov!!!
Desuden er det jo ifølge testen kun HD Roadking der er et godt køb. Alle andre Harley'er der har været med i testen var altså for dårlige til at komme i top 10 hvorimod at suzuki har tre cykler i top ti. så i gennemsnit kan det altså sagtens være at suzuki i gennemsnit har færrefejl end HD.
Derfor vil jeg nu efter din logik konkluderer at hvis man vil have et godt brugt køb skal modeller listes følgende.
1. Harley Davidson Road King (Holder bedst efter 50000km)
2. Enhver anden motorcykel undtaget HD'er. (Holder ikke helt ligeså godt som HD Road King men det er tæt på)
3. HD'er undtaget Road King. (Hold jer fra dem for de er LORT)
Desuden kunne jeg godt tænke at HD'er holder længere da folk generalt passer bedre på dem.
Synes foreksempel sjældent at man ser en køre vinterkørsel på en HD.
Desuden tror jeg at de færreste køber mc efter holdbarhed. De fleste køber nok efter kørsels behov.
En der vil køre verden rundt køber næppe et hardcore 200 hestes banejern og omvendt ser du nok heller ikke et moto-gp løb adventurebikes!
SÅ er det sagt og skrevet!
"En der vil køre verden rundt køber næppe et hardcore 200 hestes banejern" – Men alligevel harr der været en, der var tosset nok til at gøre det:) http://www.youtube.com/watch?v=ThO-w9SCM8I
Undtagelsen der bekræfter reglen! 😀
Tja User….. hvad skal jeg sige? Må vel antage at testen er valid, og i den er HD Road King altså kåret som det bedste køb. Jeg har gennem tiden kørt på mange forskellige cykler, men kan kun konstatere at HD efer min opfattelse er den bedste cykel. Men hyg du dig bare med Skruzukien.
Tja User….. hvad skal jeg sige? Må vel antage at testen er valid, og i den er HD Road King altså kåret som det bedste køb. Jeg har gennem tiden kørt på mange forskellige cykler, men kan kun konstatere at HD efer min opfattelse er den bedste cykel. Men hyg du dig bare med Skruzukien.
Du siger det delvist selv HD Road king er det bedste køb i forhold til slid efter 50000 km MEN ingen andre HD modeller er med i top 10.
Og som jeg har opfattet det mener du at det kun er nr 1 der er god?
Derfor vil enhver HD undtagen Road King være et dårligt køb.
og ihvertfald et dårligere køb end en Honda CBF1000, Suzuki Bandit 1250S, Triumph Sprint ST ABS, BMW K1200S, Kawasaki ER6F, Honda VFR ABS, Yamaha YZF R1, Suzuki VStrom 1000 eller en Suzuki GSXR 1000.
Og derfor kan du med denne undersøgelse ikke konkluderer at HD er god men kun at HD Road King er god.
At en motor cykel til 129995,- scorer 78 point og en til 456900,- scorer 85 point, gør bare at jeg syntes endnu bedre om suzuki'en for der vil jeg kunne købe 3 stk. og stadig stå med 66915,- som jeg så ville kunne bruge på værksteds regninger, olie, mc-tøj oghvad der ellers skal til.
i følge testen er en HD 9% bedre efter 50000 km, men den koster 250% mere.
At betale dobbelt så meget for 9% ekstra er efter min mening dumt at betale tre gange så meget er idiotisk, at betale tre en halv gange så meget vil jeg ikke udtale mig om.
Men hvis det er HD der giver dig køreglæde så er HD jo det helt rigtige valg for DIG. Håber bare at du kan forstå at andre ikke vil få noget kørerglæde ud af en HD.
Derudover kører jeg ikke Suzuki men Kawasaki ER6-N i en 25kW droslet udgave da jeg er en de uheldige der er blevet fuldstændig røv-kneppet af den nye lovgivning.
Hvilket også giver et spørgsmål mere til dig "HD Fatdetså"
En 18årig med A1 kørekort må kører 125cc med en maks effekt på 11kW~15hk.
Hvilken HD model må personen kører?
En 20 årig med A2 kørekort må kører en mc med en maks effekt på 35kW~48hk
Hvilken HD model må personen kører?
Håber at andre har det som mig og køber den mc de SELV har lyst til ud fra det behov de har.
Læs dog testen mand! Og de store motorer på HD er stort set ens, bortset fra Softail med balanceaksler. Uanset hvad User mener må det antages at testen er valid. Tror der blev udvalgt det antal cykler du finder på listen – for i den sammenhæng giver det ingen mening at teste alt på 2 hjul. Håber også User får en ordentlig cykel (læs HD) en dag, i stedet for at være så pisse misundelig.
Når man læser Users indlæg forstår jeg bedre at begrebet "Honda-motor- og dværgkast" blev opfundet. Måske er User kun 17 år siden han spørger så indgående til kørekortreglerne. Harley lavede i grunden i samarbejde med Americi en 125 cm. Men det er vist langt fra den kvalitet du får i dag når du køber Harley. Dem jeg har prøvet har virket helt uovertrufne, og håber snart at købe en.
Til "HD Fatdetså" der var i alt 25 cykler med i testen http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481 den næste HD på listen er nr 20 og derefter kommer en Buell XB12S som nr. 23. Hvis der var garager og ikke kun carporte ved min bopæl kunne det såmænd sagtens tænkes at der holdt en gammel førkrigs harley eller en gammel nimbus som restaurerings projekt og nr. 2 cykel.
Men til hverdag vil jeg have en cykel der kan køres med dybe nedlægninger på de små landeveje, let kan komme igennem trafikken i byen da jeg bor i København og hvor jeg ikke er bange for at det bliver stjålet hver gang jeg kigger væk.
Er skam ikke misundelig for jeg har det godt med den mc jeg har og jeg synes at det er fedt at du har det så godt med din som du har det. Nogle folk kan lide Iphone og andre kan lide Android/windows baserede telefoner, personligt kan jeg bedre lide Android men derfor sviner jeg da ikke Iphone brugere til og har såmænd anbefalet min mor en Iphone, fordi hun bare skal bruge noget brugervenligt hvor man ikke kan fucke noget som helst op.
Til "Kawa650" Forstår ikke helt hvorfor der lige pludselig skal være et personligt angreb?
Jeg er 21 år født i maj 92, tog mc kort som 19 årig og bestod kørerprøven i 7/4-11. Efter de gamle regler havde jeg haft det store kort 7/4-13. Men da jeg ikke havde 2 års erfaring inden 19/1-13 er jeg under de nye regler og skal derfor til kørerprøve som 22 årig.
Desuden er jeg 203cm høj og sidder derfor dårligt på mange mc-er har dog ikke prøve siddet nogen Harley'er så ved ikke hvordan jeg ville sidde på dem.
Desuden spørger jeg ikke til reglerne for dem kender jeg til punkt og prikke efter selv at have læst dem og gennem en bekendt fået bekræftet min opfattelse af den teori ansvarlige for et hold politi elever som lige er blevet færdige. Jeg spørger derimod om "HD Fatdetså" kan give mig et eksempel på en 125cc HD med maks 15hk.
Lige umiddelbart kan jeg kun finde 3 modeller "Harley Davidson SXT 125" fra 1977, "Harley Davidson SX 125" fra 1976 og "Harley Davidson SS 125" fra 1976-77, er det disse du omtaler?
Er der nogen nye Harley modeller som passer til A1 eller A2? Kan man eventuelt drosle en HD til at passe i A2? Her taler vi ikke om noget hjemme fikset men om et godkendt droslings-kit.
Håber at i begge denne gang vil besvare mine spørgsmål eller forklare mig med argumenter hvorfor i mener at HD bare er det eneste i denne verden der virker.
Lad os prøve for engangs skyld at se en ordentlig internet-debat der ikke bare ender i mudderkastning med åndsvage argumenter og personlig tilsvining af hinanden
Så er det da godt du ikke kører på en Ducati 1098 eller 99 der placerer sig på en henholdsvis 26. og 27. plads. Siden du nu ved så meget og bliver ved med at finde negative sider ved Harley, ja så burde du jo også vide at en V-Rod og en 1584 evo-motor ikke har meget med hinanden at gøre. Du er jo heller ikke så gammel at du har noget kendskab til de 125-ere HD lavede i samarbejde med Amareci i 70-erne. Men du kan vel finde ud af selv at google tingene i stedet for at rette dine forespørgsler her på sitet. Pointen er stadig at Road King blev nr. 1 i testen, og denne cykel har den samme motor som langt de fleste større Harley-er altså bortset fra V-rod, og de tidligere nu udfasede Buell. Hvis du tror du kan ændre på testens resultater er du gået forkert i byen.
Tror ikke User helt har forstået at mange af os blot forsøger at dele vore gode erfaringer omkring HD med andre. Men har man som User indtaget den holdning at HD er noget skidt, og han som han selv skriver, aldrig har siddet på en Harley, ja så er det op ad bakke.
User skift dog navn til kloge-Åge – eller læs testen og se hvilken cykel der er nr. 1. Som HD Fatdetså skriver er motorerne på de store Harleyer identiske, hvorfor vi da sagtens kan udlede at alle de andre store Harleyer med Evo-motorer er gode cykler. V-Rod og Buell er undtagelserne.
Jeg mener skam ikke ar harley er noget skidt idag og testen viser jo også at jo igså at Road Kingen holder bedst. Og de gamle maskine der har startet de rygter der findes er såmænd næppe værre end alle gamle maskiner.
Siger bare at HD ikke er det bedste for alle da folk har forskellig kørestil og behov.
De små Harleyer fra 1970'erne (fandtes også en 200 cc – eller 250'er) var de første mc'er jeg blev forelsket i – og de hang i glas og ramme ved mit hovedgærde..
Senere mistede jeg interessen igen – især da jeg selv blev mc'ist (de er ALT for store tunge og klodsede – og dyre)
Har intet imod Harley, som sådan, ud over at ejerne nogle gange kan virke lidt hovne ovf. andre mc-mærker.
Men når jeg kommer på min klassiske RD 350 (evt sammen med 4-5 andre RD'ere), er det os, folk vender hovedet efter – det er jo ikke stangvare som Harley er 😀 (hi hi).
Det eneste jeg ikke forstår, er stadig (jf ovenævnte eget indlæg) at ingen amerikanere har fået den idé at producere en anden type mc, end en Harley… – eller hvorfor nye mc-mærker ikke er opstået i dette kæmpe land (USA)