Piaggio PAM - Den hemmelige italienske elmaskine
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Piaggio PAM

Nu kommer den hemmelige italienske elmaskine
06/09-2013 kl. 15:00
Anslået læsetid: 1 Minutter

100% lydløs. Sikret mod regn og andet uvejr. Indbygget Bluetooth og andre af nutidens nødvendigheder, og så holder den endda balancen for føreren. Jo Piaggio PAM er rigtig spændende.

Piaggio var de første i verden til at bryde normerne, da de konstruerede deres MP3. Siden er den kopieret af mange andre producenter, men nu ser det ud til Piaggio igen tager udviklings-føringen.

PAM er 100% elektrisk. Den ligner lidt en BMW C1, og så har den alle informationer synlige i HUD (Head Up Display).

PAM har endda indbygget solceller, så den kan lade sig selv op, og naturligvis GPS. Ja selv airbag er en del af standardudstyret i PAM.

PAM er stadig er koncept og udviklingsstudie. Men Piaggio plejer at ændre deres koncepter til endelige kørefærdige maskiner. Det er vi sikre på også sker med PAM.

Del med en ven

0 personer snakker om “Piaggio PAM

  1. Enig. En anden ting er det der med el. Det er bare mere bøvlet end at hælde brændstof på !
    Jeg har godt 100 km til jobbet, og det samme hjem igen. Her duer en el cykel ikke rigtigt…
    Den dag man kan køre ind og tanke strøm, ligesom man kan tanke benzin idag. Den dag vil jeg overveje om det er noget der duer for mig. Men når alt det er sagt, så er det da en sjov el scooter 🙂

  2. Som ejer af en motorcykel på el kan jeg fortælle at det ikke er så bøvlet at "tanke".
    Man kan få hurtig-ladere i dag der kan oplade et helt fladt batteri på kun 1 time, men jeg kører aldrig tør, kun hvis jeg gør det med vilje.

  3. Jeanclaude.
    Ok kunne du ikke fortælle lidt om hvordan det er at eje og køre sådan en el mc .
    Hvordan du gør rent praktisk .
    Kører du på ferie og weekendtur på den ? Hvor langt kan du køre på en opladning og kan du altid købe strøm når du har brug for det ? Hvad koster det at tanke og kan du tanke den op på dit arbejde ? Tager de noget for den strøm du trækker hos din arbejdsgiver ?
    Jeg synes det er spændene med el mc, men logistikken omkring strøm , det kunne jeg godt tænke mig at høre en masse om !
    Mvh

  4. Jeg har i mange år kørt 450-600ccm. mcer på benzin og at eje en maskine på strøm er lidt det samme bort set fra at man slipper for tårnhøje regninger på benzin, service, forsikringer, problemer osv.
    Power messigt er el noget kraftigere end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig, den trækker jo som et fly da der ikke er gear på.
    Maskinen lyder lidt som noget fra star-wars når den får noget gas og køreegenskaberne er fantastiske, dem der har prøvet den er kommet fra maskiner på 1000-1200 ccm. og er blevet seriøst overrasket.
    Så lidt træk er der vist i den.

    Lidt specs. på den model maskine jeg har :
    Motor med 54 HK. og 92 Nm.
    Topfart 153 eller 172 km/t. ( kommer an på hvad gear kit man vælger )
    0-100 km/t. på 5 sek.
    vægt : 175 kg
    Nissin bremser
    rækkevidde på en opladning: minimum 110 km. og max 220 km. – de fleste kører omkring 150-160 km.
    Kan oplades via CHAdeMO på 1 time – bliver standard i Europa ( jeg har ca. 2 km. til sådan en lader )
    levetid på batteri er i følge fabrik 495000 km. eller mcens levetid ud
    pris : 120000 kr. for model 2013
    2 års garanti

    tjek : http://www.zeromotorcycles.com

    Mcen kan naturligvis også lades hjemme, i sejlklubben, på campingpladsen, på job eller hvor der nu er en stikkontakt.
    Man kan endten bruge "onboard" lader eller ekstern quick lader.
    Jeg har dog ikke brugt den på job endnu, den dækker fint mit kørselsbehov i fritiden.

    Man sætter bare 220V stikket i når man kommer hjem, intet problem med klat ladning 🙂

    En fuld opladning koster ca. 20 kr.

  5. Tak for en fin Info om din spændene mc. Har tjekket dit link ud og kan se den nærmeste forhandler er i Sverige. Jeg kommer ind imellem i Sverige og skal da helt sikkert have en prøvetur på sådan en el mc.
    Jeg er lidt af en gør det selv type og jeg kan ikke lade være med at tænke på om man kan have et "folde ud solcelle panel" med , så man måske kan lade lidt op mens man holder ind et sted og nyder en danskvand…eller endnu bedre, beklæde mc'en med solcelle panelfilm .man kan få det til mobiltelefoner og sommerhus klimaanlæg mm. Nå men jeg er overbevist om at det nok os skal komme til elbiler og mc. Så man kan forlænge sin rækkevidde.
    Men endnu engang tak fordi du ville skrive lidt om din mc, spændene læsning må jeg sige.

  6. Jeg er enig med 100772. Det er meget spændende læsning… Det er lige før det bedre kan betale sig at investere i en el-MC end en benzin-ditto. Set fra et økonomisk synspunkt… 😉

    Jeg håber at magacin tager handsken op og tester en el-mc i et forhåbentligt ikke ALT for fremtidigt program… 😉

  7. Zero maskinen har desuden to motor mappings man kan skifte i mellem, Sport og Eco.
    Man kan så opkoble sin smartphone via Bluetooth til mcen og fuldt ud justere Eco mode dvs. man kan justere topfart, moment, re-gen af strøm når man "ruller" og justere re-gen når man bremser.
    Re-gen er regenerering af strøm hvor motoren vender felterne og sender strøm tilbage i batteriet og man kan så forlænge rækkevidden.
    I sports mode er det bare fuld roulade med minimal re-gen.
    Sports mode er så voldsom at maskinen svinger med røven hvis man drejer håndtaget i bund i regnvejr.
    Burnout er naturligvis også en mulighed hvis man er til det.

    På smartphonen kan man desuden også holde øje med opladetid til fuld batteri, celle balance, hvor langt man kan køre på en opladning, batteri/motor/controller temperatur, moment, lade cycles, batteri volt, hvor mange kW man har brugt, hvor mange watt man bruger pr. km, batteri niveau, hvor mange amps man lader med, hvor mange watt man lader med, batteri kW kapacitet.

    Der kan tilkøbes en masse ekstraudstyr som f.eks. varme i håndtag, varme i sæde, topbox, vindskærm mm.

    På en måde lidt en satsning at købe en motorcykel på strøm, men den har bestemt ikke skuffet mig.
    Har set flere der har gået i retning af 60000 km. så teknikken virker.

    Vectrix som er en maxi el-scooter (100 km/t) har kørt i mange år, der er pt. en til salg i dba.dk for 30K. den er fra 2008 og har kørt 12500 km.

    Og vi må også lige nævne den 6 gearede Brammo Empulse med vandkøling.

    se http://www.brammo.com

  8. Ok , nu må Magacin godt tage denne super spændene tråd op og se at komme ud og teste ovennævnte el mc'er ! Det ville være super cool at se en sammenligningstest på markedets el mc udbud. Jeg kan da se på dine indlæg at der er sket rigtigt meget siden jeg sidst forskede lidt i det!
    Det er sådan nogle indlæg som dem du her skriver, der hiver nysgerrigheden og interessen frem i alle os der er lidt forsigtige med at hoppe på el teknikken ! Tak for det 🙂

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start