Jan Jespersen vandt Danmarksmesterskabet
Jan Jespersen vandt Danmarksmesterskabet i Road Racing seriens kongeklasse.
Den Svenske racerbane Anderstorp lagde i weekenden asfalt til sidste afdeling af Danmarksmesterskabet i road racing og her sikrede Jan Jespersen på sin Honda CBR1000RR sig mesterkabet i den hurtigste klasse, Stock1000, foran den tidligere danske mester Steven Tirsgaard der stillede op på sin effektstærke BMW 1000RR.
Weekendens to løb blev kørt sammen med en afdeling af Nordisk Superbike Mesterskab, så der var hård konkurrence fra bl.a. norske og finske kørere. Efter lørdagens kvalifikation havde Jan Jespersen kørt sig til en startposition som nr. 4 og Steven Tirsgaard, der pointmæssigt før weekenden var 12 point efter Jan, kørte sig til en startposition nr. 7. Jan Jespersen udtaler efter kvalifikationen “jeg gik efter en startposition i forreste række. Om jeg starter i første eller fjerde position er ikke så afgørende”, og det viste sig at være rigtigt.
I første løb tog Jan Jespersen starten og holdt samtlige danske kørere bag sig hele løbet, men blev dog passeret af en norsk og to finske kørere og endte dermed på en fjerde plads i weekendens første løb. “jeg er ikke kommet for at vinde de enkelte afdelinger i denne weekend” udtaler Jan Jespersen efter søndagens første løb “men jeg gik efter at holde Steven Tirsgaard bag mig i det første løb, for at skabe en større margen til dagens andet løb, så jeg kan køre det samlede mesterskab sikkert hjem”.
Dagens andet løb startede som det første med at Jan Jespersen lagde sig i front, men herefter sænkede han tempoet og blev overhalet af adskillige konkurrenter heriblandt Steven Tirsgaard. Blandt tilskuerne var der flere der blev urolige for at der var en teknisk defekt med motorcyklen, men det viste sig at Jan Jespersen havde situationen under kontrol. “Jeg sænkede tempoet og kørte omgangstider der var 2 til 3 sekunder langsommere end i det første løb” udtaler Jan Jespersen efter løbet “målet for weekenden var at sikre det samlede mesterskab så jeg pressede på intet tidspunkt motorcyklen men havde under hele løbet visuel kontakt med Steven Tirsgaard. Skulle han begynde at køre sig op gennem feltet og blive en trussel på point havde jeg rigeligt overskud til at øge tempoet, men det blev aldrig aktuelt.”
Jan Jespersen og Team City Car Wash kan nu se tilbage på en vellykket sæson, der dog også undervejs bød på udfordringer, heriblandt en motorcykel der blev så skadet under en kvalifikation så Jan Jespersen måtte stille op på en lånt motorcykel, med deraf følgende stort tab af point under to løb. Men tilbageblikket på sæsonen må siges at være primært positivt for Jan Jespersen, hvor han kan se tilbage på en sæson med bedste omgangstid på de fleste baner, understreget med en ny Banerekord på Padborg Park, hvor Steven Tirsgaards tidligere rekord blev slået med mere end et halvt sekund.
“Det var en fantastisk afslutning efter en sæson med mange tætte fights, men jeg kunne ikke have gjort det uden mit fantastiske team der får det hele til at køre under og mellem løbene. Jeg kunne heller ikke have gjort det uden opbakning og support fra Honda, FV Motor, Schubert hjelme og den danske MoTeC leverandør MS Control Systems, der står for opsætningen af motorcyklens kontrolsystem”.
Den samlede stilling i Road Racing Stock1000 2013 endte således:
1. Jan Jespersen Honda CBR1000RR 185 point
2. Steven Tirsgaard BMW 1000RR 173 point
3. Simon Tirsgaard BMW 1000RR 127 point