Brough Superior SS100 2014
Brough Superior SS100 walk around
Den sagnomspundne Brough Superior SS100 kommer nu tilbage på forhandlernes hylder. Den originale version, som blev bygget i 1925 af George Brough, Nottingham, England, var langt forud for sin tid, og præsterede en imponerende mængde verdensrekorder.
Nogle af de mest imponerende rekorder på Brough Superior SS100:
I 1927 nåede både George Brough og Freddie Dixon 210 km/t.
I 1928 nåede Brough 210.2 km/t.
I 1932 klarede Ronald Storey en 1/4 mile dragrace med udgangsfart på 131,35 km/t.
I 1939 kørte Noel Pope en omgang på Brooklands, med en gennemsnitsfart på 200.38 km/t.
Den originale Brough Superior SS100 er en uhyre værdifuld motorcykel. I 2010 blev en original 1929 model solgt på Haynes International Motor Museum for den nette sum af ca. 2.500.000 kr. Verdens dyreste motorcykel nogensinde solgt på auktion.
Desværre er Brough Superior SS100 også kendt grundet et historisk uheld. I 1935 styrtede Lawrence of Arabia på den hurtige motorcykel. Thomas Edward Lawrence, som var det rigtige navn, døde 6 dage efter på hospitalet, grundet hovedskader fra styrtet.
Lawrence of Arabia´s styrt på Brough Superior SS100 har haft stor betydning for vores sikkerhed på motorcykel i dag. Lægen der passede Thomas Edward Lawrence på hospitalet, en neurokirurg med navnet Hugh Cairns, begyndte efterfølgende at forske i udvikling af hovedbeskyttelse, for at redde motorcyklister fra svære hovedskader efter styrt. Styrthjelmens udvikling startede altså i 1935.
Nu kan denne historiske motorcykel altså snart købes igen. Langt fra så fantastisk en maskine, som i 1925, men det rigtige look er intakt. På den nye skal man ikke nøjes med de vilde 45 hk som på originalen, men hele 140 hk præsterer nyheden.
Hvor er den smuk.