Start-Stop teknologi på motorcykler
Hero er først i verden med Start-Stop teknologi på motorcykler. Vi har set teknologien i biler gennem flere år, og systemet er snart standard i mange bilmodeller, og nu adopterer motorcykelproducenterne også systemet.
Den første motorcykel med systemet er Hero I3. Systemet kalder de ISS (Idle Start Stop) og fungerer nøjagtig som på bilerne. Ved stilstand går motoren ud, og straks koblingen trækkes starter motoren igen, og der kan køres videre.
Næppe nogen tvivl om tilførslen af Eric Buell til Hero har været medvirkende til udvikling af nye ideer. Måske også Start-Stop tilførslen.
Mange motorcyklister benytter allerede den manuelle udgave. Et tryk på dødmandsknappen ved stilstand, og et tryk på starteren når der skal køres videre. Den automatiske udgave på Hero I3 er naturligvis en mere holdbar løsning.
I flere lande er det ulovligt at holde stille gennem længere tid med motoren i tomgang. I f.eks. Svejts gives bøder ved tomgang i stilstand over 30 sekunder. Der skal motoren altså stoppes ved f.eks. ventetid ved jerbaneoverskæringer og tilsvarende. Den slags kan Hero I3 håndtere uden førerindput.
Ingen tvivl om Start-Stop systemet vil finde vej til flere motorcykler. Teknologien sparer på de dyre dråber, minimerer støj og forurening i byernes lyskryds og slider mindre på motoren. At det så slider mere på starteren er en anden sag.
0 personer snakker om “Start-Stop teknologi på motorcykler”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Ahhh. Honda PCX125 fra 2010 (altså 4 år før Hero) var nu den første med det system.
Honda PSX 125 Start-Stop er ikke som det vi kender fra almindelige biler. Det er et lidt specielt system, meget som det der findes i Toyota Prius. Hero I3 er klodens første MC med konventionel motor og gearkasse der benytter det Start-Stop system vi kender fra alle nutidens biler.
Men rigtig, Honda PSX 125 var forud for sin tid.