Komplet video-prøvekørsel af Bridgestone S21
Komplet video-prøvekørsel af Bridgestone S21
Bridgestone S21 er forbedret på alle punkter sammenlignet med det roste Bridgestone S20 Evo dæk. Regnegenskaber er mindst på niveau med forgængeren, vedhæftningen på tør vej er 30% forbedret og holdbarheden er også 30% forbedret. Det siger Bridgestone i hvert fald selv, men holder de flotte ord i praksis?
Vi har prøvet Bridgestone S21 hypersportsdækket på YAS Marina Circuit i Abu Dhabi. En ægte højfartsbane, der også indeholder snævre lavhastigheds kurver. Altså en bane hvor alt kan testes. Værktøjerne til at prøve disse nye sportsdæk var BMW S1000R, BMW S1000RR, Ducati 959 Panigale, Ducati 1299 Panigale, Honda CBR600RR, Honda CBR1000RR, Kawasaki ZX6R, Kawasaki ZX10R, Suzuki GSX-R1000, Triumph Daytona 675, Yamaha R6, Yamaha R1 og Yamaha R1M. Forudsætningen var altså i top til en prøvekørsel af Bridgestone S21.
Teknologien i de nye S21 er 3 forskellige gummiblandinger på bagdækket. Meget blødt i siderne, mindre blødt ind mod midten, og mere hårdt på centrum af dækket. Fordækket har 2 compounds.
Da flere af maskinerne var udstyret med traction-control, valgte vi disse maskiner til test af S21. Vi testede på Kawasaki ZX6R, BMW S1000RR og Kawasaki ZX10R, i nævnte rækkefølge.
Ingen af maskinerne kunne bringe S21 ud af fatning. Dette trods gasgivning ud af sving, så den orange lampe for traction-control aktivering blinkede som et stroboskop. Vi kunne altså godt få S21 til at slippe, men kun marginalt og i små doser. Vi prøvede også Kawasaki ZX6R med frakoblet traction-control, og selv i dette setup opnåede vi kun små, men let kontrollerbare, skridere ud af sving. Og ovenstående var med en stor håndfuld gas.
Bridgestone S21 er blevet rundere i profilen. Det betyder mindre nervøse egenskaber sammenlignet med andre sportsdæk. Dette mærkede vi journalister, når den lange højfartskurve på Yas Marina blev gennemkørt med hastigheder hinsides 250 km/t, under nedlægning og maksimal acceleration. Ingen slinger i valsen fra S21.
Også undernedbremsning formåede S21 at holde ro i motorcyklen. Fra 280 – 80 km/t under maksimal bremsning, forblev både forende og bagende helt rolig på både Kawasaki ZX6R og BMW S1000RR. Kun Kawasaki ZX10R blev en smule nervøs under denne operation.
Om vedhæftningen er blevet 30% bedre sammenlignet med forgængeren, har vi svært ved at svare på efter 5 pas af 20 minutter på en racerbane. Vi kan dog godt konkludere at vedhæftningen på ingen måde er ringere end forgængeren, hvilket er en ros i sig selv, da Bridgestone S20 Evo i forvejen var i den absolutte top blandt hypersportsdæk.
De 30% bedre slidstyrke kan vi naturligvis ikke mærke efter så kort tid på en bane, så dette må vi tage Bridgestones ord for. Det samme gælder egenskaberne på våd vej, da regn ikke var noget vi så i Abu Dhabi.
Bridgestone var med deres S20 Evo blandt toppen af toppen i supersport og hypersportdæk. Det laver S21 ikke om på, og måske stikker det endda lidt af i toppen, sammenlignet med andre hurtige sportsdæk. Dette vil vi dog ikke konkludere på før vi har testet S21 rigtig under hjemlige himmelstrøg og temperaturer.
Nu glæder vi os til varmen kommer luskende til Danmark, så vi kan få S21 monteret på nogle test-motorcykler, og lave en grundig test.
Og prisen. S21 kommer til selvsamme pris som de nuværende S20 Evo.
Den samlede video fra den spændende prøvekørsel vil kunne ses i vores næste TV program.