Track day - Kursus - øvelse - motorcykel sikkerhed
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Det var lige før jeg tissede i bukserne

For det første, skal jeg bare ikke have ridset min motorcykel, for tænk hvis jeg væltede. Øvelse er nøgleordet, hvis du gerne vil blive mere sikker. En trackday eller et kursus, er en fremragende mulighed.
14/08-2016 kl. 20:45
Anslået læsetid: 6 Minutter

Angsten for at vælte på motorcykel, kan være faretruende og hæmmende. Den bliver ikke mindre, når familien ser med store øjne på motorcyklen. For omgående at spørge om, ”hvor mange kubik har den?”, og endnu inden man får sagt øh, får man lige sangen om hvor farligt det er at køre på motorcykel. Måske er det misundelsen eller bare angsten for at vælte på sådan en fætter?

Den her situation frygter vi alle, men mestrer vi teknikken, minimeres risikoen

I trafikken er det mange forhindringer og hensyn der skal tages stilling til. Gennemsnitsalderen for en motorcyklist i DK er p.t. ca. 52år, så vi må antage at det er rutinerede bilister der er kommet på 2 hjul. Altså kender de fleste trafikken som deres egen bukselomme, og ved alt om hvordan man skal holde til venstre på motorvejen, hvis bare man kører over 80km/t. Spøg til side, det er ramme alvor, det er din og andre trafikanters sikkerhed, det handler om. Du skal gerne hel hjem til familien igen efter turen, som ofte er en fornøjelsestur, og sjældnere et transportmiddel for pendlere.

Kør af lyst, sikkert

Håndleddet i højre side sidder lidt løst, det lyder jo godt når der gives lidt gas. Ja det går lige ud, der er fri bane, wupti nu kører vi alt for stærkt. De fleste motorcyklister kender fornemmelsen, og ved hvad jeg taler om, det er piv svært ikke at gøre det en gang imellem.

Hvis du tænker, at det med sving kunne jeg være bedre til. Måske har du et ønske om, at fjerne noget af din ”vælte angst”. Her kan en mulighed være en dag på en bane(track day). Her gælder færdselsloven ikke, og der er fri hastighed.  Alle kører samme vej og der er ingen sideveje, børn, traktorer eller andet.  Du kan finde arrangementer her http://www.trackdayguiden.dk/udbydere.html

En bane dag tilbydes flere steder, og typisk er det muligt at deltage for indregistrerede motorcykler. Der køres med instruktør, med en flok på 7 -10 mand efter sig, i fornuftigt og i tilpasset hastighed rundt på banen. De fleste forsikringsselskaber dækker skader som kan opstå ved arrangementerne, netop fordi, der anvendes instruktør og ikke mindst fordi en bane dag kan gøre dig til en bedre motorcyklist.  (spørg dit forsikringsselskab om dækning)

Et rygskjold kan redde din førlighed

En typisk bane dag også kaldet ”track day”, begynder med teknisk kontrol af din motorcykel, så sikkerheden mht. dæk, bremser, støj (husk at støjdæmpe) og ikke mindst oliespild er i orden.  Din kørebeklædning skal være i orden, og en vigtig ting er ”RYG SKJOLD”, og uanset om du nogensinde kommer på bane dag eller ej, så invester i sådan et, det kan redde dit liv og ikke mindst din førlighed, hvis du en dag er uheldig.

Eksempel på ryg skjold, der findes mange forskellige modeller på markedet. Spørg din forhandler.

Førermøde

Så er der ”Førermøde”, som er en information om dagens forløb. Der forklares om regler for kørsel på banen, og ikke mindst at det er forbudt at køre den forkerte vej rundt! Der køres efter ”Andemor” princippet, instruktøren kører forrest og må ikke overhales. Det er med til at holde de vildeste ”Racerer” i ro, så der undgås for høj fart med fatale følger.

På banen

Klokken er nu 5 minutter før jeg for første gang skal ud og køre på banen, og jeg gør mig klar, får hjelm, handsker og ryg skjoldet på, lukket alle lynlåse i tøjet og kører ud til udkørslen til banen, og holder klar bag instruktøren.

Jeg er lige ved at tisse i bukserne, total nervøs, hvordan klarer jeg nu det her? Her begynder adrenalinen at pumpe, og ikke mindst sveden at komme på panden. Pyha, jeg prøver at dæmpe nervøsiteten, og bliver igen overrumplet. Så kører vi ud, og det går stille og roligt. Jeg kan jo godt følge gruppen, syntes måske det går lidt stærkt i det sving derhenne, men følger med. Nu er det min tur til at følge instruktøren, og det kører bare, hvilken sejr, hvilken fantastisk oplevelse.

I pitten igen

Instruktøren er klar til spørgsmål, og kommer med gode råd, jeg føler mig i trygge hænder, pyha sikke en oplevelse. Så er der pause, og jeg kan gå rundt og nyde synet af de mange forskellige motorcykler der har fundet vej til arrangementet. Får en sludder med flere forskellige ”ligestillede”, om nervøsitet og om hvor fedt det er. Stiller mig ud til hegnet til banen og kigger på de ”halvprofessionelle”, og opdager at de godt mok kører stærkt. De kører til kanten af hvad de kan, og kører idealsporet på banen. Jeg prøver at lure noget af, udfordringen er, bare for fed.

Hvis din angst for sving, skal bekæmpes, må du øve dig.  Igennem banedagen er du på bane 6-8 gange i ca 15min., så det bliver til meget øvelse sådan en dag.

På vej hjem

Dagen er slut, og hjemturen begyndt. Jeg er lidt træt i låget af alle de nye indtryk, men også top glad. Jeg væltede jo slet ikke, selvom det begyndte at gå hurtigere og hurtigere igennem hele dagen. Jeg kommer til en rundkørsel, og opdager, at jeg   griber det helt anderledes an. Nu er der mere flow i min kørsel, og en stor del af angsten er væk. Det er totalt fedt at opleve, at du bliver bedre til at køre motorcykel.

Jeg tænker, at godt nok har jeg forbedret mig, og ja, jeg tror mere på mig selv nu. Jeg tænker lidt længere, og kan se mulighederne i at øve mig. Det kan kun anbefales.

Der findes mange gode kurser i at køre motorcykel, og vil du starte mere grundlæggende, hvor du typisk får genopfrisket bremsning og svingteknik på køreteknisk anlæg, så gør det før din nabo. Det er alle pengene værd, og du er uden tvivl mere sikker i trafikken bagefter.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start