Airbag – Go or NoGo ?
0,08 sekund rækker til max. 50 km/t
Mange frister med airbag-jakker, og ifølge alle producenterne betyder påførsel af airbag en forøgelse af sikkerheden når der køres motorcykel. Desværre er det kun producenternes udsagn, at sikkerheden forøges, da virkligheden oftest forholder sig anderledes.
Vi kan starte med et regnestykke. Køres 80 km/t, bevæger man sig med 22,2 meter i sekundet. Fra siddepositionen på en motorcykel, til fronten af maskinen, er der ca. 1 m.
Køres direkte ind i siden på en bil der ikke overholder vigepligt, har en airbag kun 1 meter til at udfolde sig. 1 meter bevæger man sig på 0,045 sekund med 80 km/t. En airbag skal altså kunne pustes helt op på 0,045 sekund hvis den skal virke når en bil påkøres med 80 km/t.
De airbag-veste og jakker man p.t. kan købe, reklamerer næsten alle med oppustning på 0,3 sekund. Altså når de ikke at gøre noget godt for føreren ved direkte påkørsel med 80 km/t. 0,3 sekund betyder bevægelse på 6,66 meter inden fuld oppustning med 80 km/t.
Ydermere er disse efterkøbs-airbags udstyret med en udløsersnor der først skal aktiveres inden luftpuderne fyldes. Det betyder at de første ca. 0,5 meter bevægelse inden udløsning er uden aktion.
Ducati har lavet en airbag-jakke der skulle være den hurtigste på markedet. Denne kan udløses på under 0,08 sekund. Ducati har i samarbejde med Audi lavet nogle tests, som viser at denne jakke giver beskyttelse ved kollision op til 50 km/t grundet den hurtige oppustnings-hastighed. Men over 50 km/t er også denne airbag for langsom.
De nyeste versioner der er indbygget i kraven på MC tøj kan have nogen rettighed. De udgiver sig nemlig ikke for mere end de er, og oplyser at de i visse tilfælde kan afhjælpe nakke og kraveskader.
Vil man være mest mulig sikker, er der kun en vej frem. På med fuld kropsbeskyttelse, med både ryg og brystbeskyttere, samt en rigtig MC krave. De er nemlig altid klar til sammenstød, da de ikke skal oppustes.
0 personer snakker om “Airbag – Go or NoGo ?”
Skriv et svar
Login eller opret bruger for at skrive en kommentar
Er denne artikel en smule ensporet???
Alle typer sikkerhedsudstyr har et svagt punkt, og det er korrekt at en airbag-vest ikke er til meget hjælp hvis man brager ind i en bil, men i den situation er en rygbeskytter heller ikke til meget nytte. Er konklusionen så at rygbeskytteren også er spild af penge?
Jeg bruger også min airbag-vest, og mit rygskjold, på bane, og jeg tror jeg bliver glad for det hvis jeg en dag hænger i luften efter en "highsider", og venter på at ramme jorden!
Korrekt, en airbag-vest er ikke til meget hjælp i et frontalt sammenstød, men det er desværre ikke den eneste fare der lurer…