Vinterdæk til mc
Foråret er lige om hjørnet, og det tiltagende dagslys med stigende temperaturer får stadigt flere til at hive krikken af stalden.
Mange motorcyklister vælger dog at køre året rundt, hvor man i de mørke måneder får lejlighed til at skærpe færdighederne under kørsel med nedsat friktion.
Motorcyklerne som kører vinteren igennem, er oftest monteret med førerens foretrukne dæk, hvor erfaringerne vedrørende dækvalg er høstet under mere gunstige betingelser end kolde våde vinterveje.
Nogle går skridtet videre og vælger at montere dæk påtrykt MS, M&S, M+S eller lignende bogstavkombination, som er betegnelser for anvendelse i “Mud and Snow”.
Dæk af denne type produceres ofte i en compound hvor gummiet holder sig smidigt under lave temperaturer og kræver kort opvarmningstid.
MS dæk fremstår rent visuelt som grovmønstrede off-road dæk, i forhold til de dæk flertallet monterer på motorcykler der fortrinsvis anvender på asfalterede veje.
Grovmønstrede dæk har i sagens natur bedre vandafledning og greb i løst underlag end konventionelle gadedæk, men dæktypen får kam til sit hår når tempoet skrues i vejret og nedlægningen øges på asfalteret underlag.
Vor tids sportstouring gadedæk byder på helt forrygende egenskaber under lunere forhold på asfaltvej, hvor flere racerkørere har dokumenteret muligheden for at køre med nedlægning hvor albuen skraber i asfalten.
De bedste sportstouring dæk er oftest kendetegnet ved relativt kort opvarmningstid, så der er solidt greb i underlaget allerede efter kort tids kørsel.
Men her kræves et minimum af temperatur for at dækkene fungerer optimalt, og ved temperaturer omkring frysepunktet kan det være svært at køre varme i dækkene.
En nylig FDM artikel vedrørende MS dæk's ringe egenskaber som dedikerede vinterdæk på biler vakte interesse, så vi snagede lidt på internettet og fandt rent faktisk frem til et eksempel på vinterdæk til mc.
Undertegnede har ikke den store erfaring med dedikerede vinterdæk til motorcykler, men disse vinterdæk fra den tyrkiske producent Anlas ser interessante ud.
Anlas Winter Grip Plus som er mountain/snowflake godkendt fås til både 17 og 19 tommer forhjul, men udelukkende til 17 tommer baghjul.
Det mere grovmønstrede og ekstreme Anlas Winter Grip 2 er producentens tilbud til scooterfolket med mindre hjulstørrelser.
En hurtig Google søgning viser at Anlas Winter Grip Plus er tilgængelig i størrelserne 120/70-17 og 180/55-17, hvilket yderligere skærper nysgerrigheden.
Spændende emne…. test af vinterdæk til mc næste år??