EICMA 2017: Ny Kawasaki Ninja 400
Kawasaki løftede sløret for endnu en ny Ninja på EICMA 2017. Ninja 400 er navnet og den tager over efter Ninja 300. Kawasaki har som mange andre motorcykelproducenter indset nødvendigheden af at tiltrække yngre kunder til motorcyklismen, og Ninja 400 forventes at blive et af redkaberne til at nå målet. Let, letkørt, effektivt brændstofforbrug og svingegenskaber til lang tids underholdning. Men også med et design som tydeligt antyder slægtskab med andre og større Ninja-modeller. Eksempelvis dobbelt-LED lamperne fortil og “hugtænderne” derunder, som den bidske H2 også har.
Motoren på den nye Ninja er en 399cc parallel twin, som yder 45 hk ved 10.000 o/m. Gearkassen har seks trin og slipperkobling. Kawasaki lover godt med moment ved lave omdrejninger – så den vil kunne bruges til blær i byen. Koblingen skulle være nemt manøvrerbar, som vi også kender fra Ninja 650'eren vi tidligere har testet.
I forhold til forrige version er der arbejdet med vægtreduktion. For motorens vedkommende har Kawasaki søgt at mindske antal- og længder af rør til motor og kølesystem. Det ændrede system gør også, at Ninjaen skulle undgå at lede varmen fra motoren op mod chaufføren. Måske et særligt træk for at fremme salg i Asien, hvor Kawasaki har store forventinger til den nye Ninja.
Rørgitterstellet er også medvirkende til vægtreduktionen, men er særligt designet med henblik på at give ekstra stivhed. Vægten for cyklen ender på 168 kg.
Forbremseskiven er i øvrigt samme størrelse som også bruges på ZZR1400'eren – 310 mm. Så Nissin bremsemasteren skal nok kunne bringe den lille cykel til stop. Og lidt lille bliver den: sædehøjden er 785 mm. Kombineret med et smalt sæde og en tilsvarende motor, vil det være nemt at nå jorden. Styret er placeret forholdsvist højt for en Ninja, så siddepositionen skulle blive forholdsvist oprejst – og i følge Kawasaki komfortabel.