Video: Cool Indianer svaler bollerne
Cool Indianer svaler bollerne med koldere motor
Vel er det ikke længe ret siden MagaCin orienterede om opdatering af Indian modeller, men redaktionen er netop faldet over en video der ganske fint følger Indian ind i 2019. I videoen ser du blandt andet hvordan der skiftes mellem køremodes, præsenteres for det nye audio anlæg og hører om det nye tiltag med deaktivering af motorens bagerste cylinder.
Bemærk især når emnet “rear cylinder deactivation” omtales 1 minut inde i videoen. Ved en omgivende temperatur på 15 grader Celsius deaktiveres motorens bagerste cylinder når motorcyklen holder stille, så risikoen for at føreren får ristet bollerne mindskes. I samme sekund der gives gas vækkes den bagerste cylinder til live. Konceptet er implementeret på 111 kubiktommer Thunder Stroke motorerne i 2019.
Deaktivering af en eller flere cylindre er som de fleste ved en teknologi der først og fremmest kendes fra bilernes verden, men som nu også ses vinde indpas i motorcykel regi.
Teknologien benyttes blandt andet i motorsportens verden, hvor man i WSBK bruger midlertidig deaktivering af cylindre for optimeret gasrespons.
En anden amerikansk motorcykelproducent har nogen tid anvendt deaktivering af bagerste cylinder, hvilket du kan læse om i denne artikel, hvor MagaCin i 2016 deltog ved en pressepræsentation af Harley-Davidson Street Glide med den nye Milwaukee Eight motor.
Interessant at se nok en amerikaner benytte teknologien, som meget muligt kunne gå hen og blive alment udbredt på motorcykler.