Højdepunkter for ny YZF-R125
FacebookYoutubeXInstagram Threads Job hos MagaCin
Opret
Opret bruger

Opret Bruger

Log ind

Højdepunkter for ny YZF-R125

Yderligere racer-DNA til 2019 Yamaha YZF-R125
29/09-2018 kl. 06:05
Anslået læsetid: 3 Minutter

Mini-raceren, Yamaha YZF-R125, har fået sig en opdatering af de større. Det skulle ifølge Yamaha gøre den lille og ultralette racer mere effektfuld og velkørende.

Ny motor med Variable Valve Actuation system

På 2019-modellen er den vandkølede motor med fire ventiler nydesignet med fokus på mere moment og en bredere, jævnere fordeling af kraften, mens brændstofeffektiviteten samtidig er forbedret. 

En af de vigtigste nye teknologier er Variable Valve Actuation systemet (VVA), som optimerer ventilernes position i forhold til motorens omdrejningstal. VVA sørger for ideelle driftsegenskaber for indsugnings- og udstødningsventilerne ved alle motorhastigheder og giver dermed YZF-R125-køreren mulighed for at opleve stærkere moment og dermed bedre acceleration fra det lave til det mellemhøje omdrejningsområde, kombineret med større ydeevne ved høje omdrejningstal. 

  

Den nye motor er også forbedret med et nyudviklet brændstofindsprøjtningssystem med et bredere gasspjældhus, der skulle give en jævnere fornemmelse og bedre kontrol. Der er også et nyt og mere kompakt kølesystem, der reducerer motorens opvarmningstid og forbedrer køleeffektiviteten ved høje motortemperaturer.

Forbrændingseffektivitet

Ud over tilføjelsen af det effektøgende VVA-system, er den nye motor udstyret med et helt nyt topstykke med fire ventiler, der har større og kortere indsugnings- og udstødningsventiler. Yamahas ingeniører har også reduceret forbrændingskammerets størrelse, og resultatet er en langt mere effektiv forbrænding, der bidrager til, at den anvendelige effekt på den nye YZF-R125 spredes mere og også er med til at øge brændstofeffektiviteten. Med videreudviklingen af disse systemer skulle udstødningen desuden fået en mere sjælfuld lyd.

Nyt Deltabox-stel med optimeret geometri

Designets geometri for og bag er optimeret til at give bedre og lettere manøvrering, og sammen med forgaflerne, der har en diameter på 41 mm, skulle det nye chassis give øget komfort. 

Nyudviklet svingarm i aluminium

En nydesignet letvægtssvingarm i aluminium er udviklet til det nye stels ændrede dimensioner. Denne kortere svingarm sikrer optimal stivhed og lav uaffjedret vægt. 

Aggressivt YZF-R1-inspireret design

Nye dobbelte LED-forlygter og en frontkåbe af YZR-M1-typen understreger, at denne motorcykel er en integreret del af R-serien. Bagenden har fået YZF-R1-behandling og er helt ny med racerinspirerede luftkanaler og en baglygte med 12 LED'er. 

11 liters brændstoftank

Det nye stel på YZF-R125 har et slankt og sporty design, som suppleres af en ny 11 liters brændstoftank, der er designet, så den nemt kan tages af, når der er brug for plads i forbindelse med rutinemæssig vedligeholdelse.

Nye LCD-instrumenter

Ud over en centralt placeret omdrejningstæller med nålevisning og et stort digitalt speedometer har LCD-displayet også gearskifteindikator, gearindikator og visning af VVA-status. 

Mere fleksibel kørestilling

De væsentlige ændringer på 2019-modellen er designet til at give øget komfort for kører og passager. Det nye styr med en mere åben og vandret position er designet til at give en ideel balance mellem sporty kørsel og komfort i hverdagen – og begge sæder er omdesignet og har nu tykkere skum. Nyt er også de bageste fodhvilere i aluminium.

Ligesom brændstoftanken kan det låsbare sæde nemt fjernes, når der er brug for adgang til motoren – det gør det nemmere og hurtigere at vedligeholde motorcyklen. 

Forbedret føling med bremserne

Forbremseskiven er på 292 mm og bagbremseskiven på 230 mm, og på 2019-modellen er bremsesystemet yderligere forbedret med et ændret bremseslangedesign og en ny bageste bremsekaliber.

Del med en ven

Skriv et svar

Vi støtter Kræftens Bekæmpelse 2024
Giver børn en ny start