Født på bane, bygget til gaden
Video: Født på bane, bygget til gade: Indian FTR 1200
For blot en uges tid siden deltog MagaCin ved et VIP event i Köln, hvor Indian præsenterede 2019 nyheden FTR 1200.
På MagaCin kunne du samme aften læse en beskrivelse af arrangementet, hvor den femdobbelte amerikanske Flat-Track champion Jared Mees endte med at lave en seriøs brænder på scenen og efterfølgende defilerede gennem forsamlingen. Jo, jo… MagaCins udsendte fik såmænd også udvekslet håndtryk med den dygtige racerkører.
På selve aftenen måtte vi nøjes med lidt sparsomme oplysninger vedrørende modelprogram, specifikationer og priser, og vi lovede at vende tilbage når der var lidt mere konkret på bordet.
Indian er tydeligvis stolte af og har store forventninger til de nye FTR 1200 modeller. Som du kan se brænder det tydeligt igennem i en række præsentations-videoer længere nede i artiklen. Introduktionsvideoen til Indian FTR 1200 finder du øverst i artiklen, hvor du både ser Jared Mees demonstrere flattrack kørsel når modellen kyles skråt gennem svingene, men også ser Indian FTR 1200 i kyndige hænder på offentlig vej.
At Indian er gået all-in med de nye FTR 1200 modeller, står helt klart når man ser mængden af media producenten har offentliggjort i forbindelse med lanceringen. Som MagaCins fotograf plejer at sige… don't tell it, show it. Så vi springer hastigt videre til en informativ og underholdende video, der viser en række Indianer-høvdinges overvejelser vedrørende filosofi, design og udvikling af motorcyklen.
Debatten om form og funktion har tydeligvis fyldt meget under udviklingen af FTR 1200, men det er ret fedt at Indian'erne har gravet stridsøksen op og baseret FTR 1200 på den mesterskabs vindende FTR 750. Producenten der hidtil fortrinsvis har fokuseret på tilbagelænede cruisere, kaster sig nu ind i kampen om markedet for sportsorienterede motorcykler.
Det er svært at få øje på en direkte konkurrent, men den kommende Harley-Davidson Streetfighter er nok er den der kommer tættest på. Basismodellen FTR 1200 uden efternavn er kendetegnet blandt andet ved traditionelt udseende rundt instrument hus.
Instrumenteringen på FTR 1200S er en 4,3″ LCD skærm, hvor der kan vælges mellem de tre køremodes Rain, Standard og Sport. Bluetooth opbobling og fast-charge via USB er en ligeledes en del af pakken.
S modellens 4,3″ LCD instrumentering
Den 1203cc V-twin fungerer som medbærerende element i rørgitter stellet, og S modellen er udstyret med en nedlægningsfølsom IMU (Internal measureing unit) hvor data formidles til Stabilitetskontrol, Traction control, wheelie control og ABS.
Fodhvilerne er korrekt placeret for aktiv kørsel. Der er 150mm affjedringsvandring for og bag med en fuldt justérbar mono-shock bagdæmper og en fuldt justérbar 43mm USD forgaffel monteret med 26,3 graders kronrørsvinkel.
De radialt monterede 4-stemplede bremsecalipere fra Brembo bider om 320mm flydende bremseskiver og akselafstanden er relativt beskedne 1524mm. Frihøjden er på 183mm og Indian oplyser om en nedlægningsvinkel på 43 grader.
Øøøøh… HALLO ! ! De overraskende specifikationer fra Indian bekræfter indtoget i det sportslige segment, men som MagaCins fotograf altid siger…. Don't tell it, show it.
MagaCin er imponeret af de fede videoer Indian har delt. Konkret og specifik information direkte fra hestens mund er lækkert når det præsenteres så godt. Indians ingeniører og designere har tydeligvis lagt sig i selen under udvikling af modellen, og den sidste video her i artiklen beskriver fortrinsvis arbejdet med hjertet i hele projektet. Her er motoren i fokus når teknikerne fortæller om magnesium motordæksler, benzinindsprøjtningens dual port spjældhuse i stedet for single port, øget kompression, performance stempler, reduceret krumtap-masse, modificering af topstykker og meget mere. I videoen ser du motoren med rødglødende udstødning i testbænk, og bemærkningen 1.45 inde i videoen om at FTR1200 springer på baghjul i 2. gear får det til at krible i gashånden. Ja, ja Peter fotograf… DON'T TELL IT, SHOW IT ! !
MagaCin håber du har nydt video-præsentationen af den nye Indian FTR 1200, måske lige så meget som vi har hygget os med at se videoerne om og om igen inden de blev bragt videre til dig. Indian FTR 1200 rangerer HØJT på listen over motorcykler vi ser frem til at teste… og gerne snarest muligt.
I adventsgave ser jeg gerne den Akropovic udstødning som allerede er på tilbehørsprogrammet, for så ved jeg der ligger en FTR 1200 S til mig under juletræet i år. Og så må den forresten også gerne hedde S-RR (Race Replika) til efternavn.