De fleste motorcykelproducenter har en eller flere retro-inspirerede modeller på programmet.
Her forenes klassisk udseende med moderne teknik i en symbiose, hvor der spilles mindst lige så meget på de følelsesmæssige strenge, som kravet om moderne teknik tilgodeses.
Men vi tør godt gætte på at ingen er så kompromisløst udført som den italiensk producerede Black Douglas Sterling, hvor det gennemført klassiske udseende næppe kunne være mere overbevisende.
Den lange benzintank liggende i et stel uden affjedring, cykel sadel som ganske vist er affjedret, bredt styr som rækker laaangt tilbage mod føreren, gitter forgaffel med en enkelt centralt monteret fjeder og en kæmpe forlygte, sender beskuerens tanker på flugt 100 år tilbage i tiden til pionererne i motorcyklens barndom.
Når man selv har ejet, renoveret og kørt BSA med gitter forgaffel, ved man også at denne form for motorcyklisme mildest talt er en alternativ oplevelse.
Men Black Douglas Sterling skulle efter sigende byde på en ganske anderledes oplevelse.
Motorcyklen fremstilles nær Milano i et værksted drevet af motorcykelentusiasten Fabio Cardoni, som for nogle år siden ikke fandt tilfredsstillelsen ved at nyde sin egen samling af klassiske motorcykler tilstrækkelig.
Engelske designere assisterede Fabio med udvikling af tre prototyper, og Italieneren besluttede at etablere firmaet Black Douglas og videreudvikle en af prototyperne til produktionsmodel.
Forchromning er tidstypisk ukorrekt, så her er blanke dele fornikletPå producentens hjemmeside kan man læse at The Sterling Autocycle er en håndbygget pålidelig driftsikker moderne klassiker med sjæl, der fremstilles uden at gå på kompromis med kvalitet og med sans for detaljen.
Der går mere end 200 timer med produktion og samling af hver enkelt model, hvor man forener 1915 teknikker med 2015 materialer.
Men anvendelsen af 2015 materialer er i projektets ånd begrænset mest muligt.
Lygteføring er et krav på nye motorcykler, og på Black Douglas Sterling er ledningsnettet naturligvis skjult i stel og styr.
Her bruges en anelse plastic til at isolere ledningsnettet, hvor man for minimal dimension bruger specielle teflonbelagte sølvpletterede kobberledere. Plastic anvendes udelukkende til at isolere ledningsnettet, og derudover holder man sig til naturgummi som er et tidstypisk materiale for perioden.
Forchromning er ikke tidstypisk korrekt, så her fremstår de blanke dele i stedet forniklede.
Douglas Black Sterling kan leveres med 125cc og 230cc motorer, hvor 230cc motoren er en luftkølet encylindret 2-ventilet Honda klon med 5 trins gearkasse, der yder 14hk og 18,3 Nm.
Ekvipagens køreklare vægt er på blot 98kg, og modellen skulle angiveligt være næsten lige så let håndterbar som en cykel i bytrafikken.
De klassisk udseende motorcykler fra Black Douglas er absolut ikke billige, og man kan selvfølgelig finde langt mere økonomisk overkommelige og mere praktisk anvendelige retro-inspirerede motorcykler, men få – om ingen – er så tro mod fortiden og gennemførte som Black Douglas Sterling.
Besøg producentens hjemmeside her for yderligere information, hvor du i øvrigt også kan se at producenten søger forhandlere.