Norton overrasker med ny Superlight
Det er kun få dage siden engelske Norton præsenterede de to nye Atlas modeller Norton Ranger og Norton Nomad.
To klassisk inspirerede modeller, hvor kendere uden yderligere information vil mindes fortidens ikoniske Norton Ranger P11. Tankeflugten tilbage i tiden er ikke helt ved siden af, for de to nye modeller lægger sig visuelt mere end kraftigt i slipvinden på den den klassiske Ranger P11 der blev produceret i årene 1967-1969.
De nye Ranger og Nomad modeller er bygget over samme læst, og er udstyret med en vandkølet 650cc twin med 270 graders krumtap.
Motoren yder respektable 84hk / 64Nm og er ophængt i et dobbelt rørstel.
Norton 650 Ranger den mest off-road orienterede
Modellerne med klassisk udseende er teknisk tidssvarende, med fuldt justerbar 50mm USD forgaffel, monoshock bagdæmper med justerbar fjederforspænding, radialt monterede Brembo bremsecalipere forrest der napper om 320mm Brembo bremseskiver og fuld LED lygteføring.
To retro modeller der begge er udstyret med 17″ egerhjul bagerst, hvor Nomad med 18″ eger-forhjul er den mest civiliserede udgave, og Ranger med sit 19″ eger-forhjul er en kende mere offroad orienteret.
Begge modeller er opgivet til 178kg tør vægt.
De engelske priser for de to nye Atlas modeller er £9.995 for Nomad og £11.995 for Ranger.
Motorcykelentusiaster kender i forvejen den ultra seje carbonklædte +200hk V4RR samt de eksklusive og svinedyre 961 modeller, men nu åbner Norton tilsyneladende op for masseproduktion af lidt mere økonomisk overkommelige modeller i mellemklassen.
Det er kun få dage siden de to nye modeller blev præsenteret for offentligheden, så vi blev lige som alle andre temmelig overrasket over, at Norton så kort tid efter præsenterer endnu en model.
Norton Superlight
Man kunne sige at Norton Superligt er en nedskaleret version af Norton V4RR superbiken, for lige som storebroderen er der tale om en fuldblodsracer.
Planen er nemlig at modellen skal ud at køre Isle of Man TT, men Norton udstyrer modellen så den kan indregistreres til gadebrug.
Norton Superlight, et orgie i kulfiber
Norton Superlight benytter samme motor som de netop frigivne Atlas modeller, men med Superlight presser Norton for alvor citronen. Motoren yder i Superlight 105hk, der er tre køremodes, seks aksers IMU, quick shift, auto-blip og launch control samt wheelie control.
Benzintanken der rummer 18 liter er skjult under sædet, modellen har enkeltarms bagsvinger, der er fuldt justerbar Öhlins NIX30 affjedring for og TTXGP bag, Brembo M50 bremsecalipere, Brembo bremsemaster og 330mm Brembo bremseskiver.
Kåbedele, benzintank og hjul er fremstillet i kulfiber for at holde vægten på et minimum, og modellens vægt sniger sig da også kun op på 158kg.
En titanium udstødning der kan tilkøbes for yderligere vægtbesparelse, giver samtidig ekstra 6hk.
En noget anderledes motorcykel end de to nye Atlas 650 modeller, og en noget anderledes pris.
Norton beder om £19.950 af dine opsparede midler i bytte.
Ikke decideret billig, men knap så dyr som Norton V4RR.