R1 fejrer 20 års jubilæum med masser af bling-bling
20 år har Yamaha YZF-R1 hærget racerbanerne og givet baghjul til adskillige. Med så stor virkning at de fleste motorcyklister blot kender den som R1.
For at fejre jubilæet har Yamaha lavet en jubilæums-R1, som kun må bruges på bane. Godt det samme, for alle danske hastighedsgrænser kan alligevel afvikles i første gear. GYTR hedder den til efternavn, og det står for Genuine Yamaha Technology Racing. Så forvent de letteste og mest eksklusive dele – masser af kulfiber og andre lækkerier. Eksempelvis er kåben af kulfiber, ligesom tankcover, sæde og luftindtag. Udstødningssystemet er Akrapovic Full Evo 2 Titanium, affjedringen fra Õhlins og bremserne er fra Brembo.
Køres til skal R1'eren heller ikke. Maskinerne er håndsamlet af officielle Yamaha Racing Teams, som også kører dem ind på rullefelt og udfører de første olieskift. Så de er klar til banen, så snart ejerne får dem.
Lyder det som en dyr motorcykel? Prisen blev 306.000 kr inkl. moms – og der bliver også kun lavet tyve af dem. Èn for hvert år R1 har været på markedet – og hver cykel får sit unikke nummer indgraveret på forgaffelbroen. De er solgt for længst – og én af dem er endt i Danmark.
Du kan se mere om jubilæums-R1'eren her.