Mini-ræs for lommepenge
For ca. 15 år siden, havde kun et begrænset antal danske motorcyklister hørt om trackdays eller banedage, og endnu færre havde selv haft fornøjelsen af at give den gas på bane.
De relativt få danske licenskørere, måtte faktisk dengang ikke deltage i såkaldt uautoriserede arrangementer, og risikerede at få licensen indraget hvis man brød reglerne.
Banekørsel er populært
Track-day industrien er siden blomstret, vi har gennem en længere årrække set danske motorcyklister dygtiggøre sig på køretekniske kurser, og alle kender efterhånden nogen der har kørt på lukket bane, og har måske endda selv deltaget ved et eller flere arrangementer.
Vanedannende men dyrt
Har du lidt kendskab til banekørsel, så ved du også at der er stærkt vanedannende, og at man hurtigt bliver afhængig.
Er man først blevet afhængig, så kan projektet hurtigt løbe løbsk rent økonomisk, når der skal købes kassevogn, trailer, campingvogn, pit-telt, dækvarmere, generatorer og alt muligt andet.
Det er en hamrende sjov hobby, men absolut heller ikke verdens billigste fornøjelse. I vintermånederne rejser mange danske bane entusiaster til syden sol, for at give den gas på varm og tør asfalt. Unødvendigt at fremhæve at det også koster penge.
Et fænomen som griber om sig og vanskeliggør banekørsel, er de stadigt mere restriktive krav til motorcyklernes støjdæmpning. Det ER fedt at køre ræs på full-size superbikes med slicks, cool lakering på racerkåberne, pumpet motor og vrælende udstødning. Og hyggen i pitområdet efter dagens kørsel er garant for de fedeste minder.
Travlhed og hygge i pitten
En billigere version
Hvis du gerne vil, men synes at fuldblods ræs lyder som en uoverskuelig affære, så se endelig videoen herunder.
I videoen giver vi et bud på en noget billigere version af banekørsel. Vi får nemlig lov til at prøve nogle racere som er krympet i vask.
Som du så i videoen, så er det faktisk muligt at køre på bane i Danmark hele året.. også om vinteren.
I Danmark afholder Michael Møller Pedersen fra TMP nemlig jævnligt arrangementer, hvor der køres på motorcykler i mini og midi størrelse. Et frisk initiativ fra Michael der selv har kørt roadracing på højt plan, og bunder i hans passion for motorsport på to hjul.
Arrangementerne foregår på lukket bane, og kan være indendørs på eksempelvis gokart baner. Men der køres også udendørs på køretekniske anlæg og deciderede racerbaner.
Michael står for den danske import af de rigtig fine Ohvale motorcykler, og har derfor netop disse motorcykler i fokus. Men som du ser i videoen, er arrangementerne også åbne for andre mindre motorcykler.
Fire forskellige motorer.
Ohvale racerne som fås med motorstørrelserne 110cc, 160cc, 190cc og 212cc, er egentlig tiltænkt førere af mindre format end fuldvoksne skandinaver. Men vi kunne simpelthen ikke sige nej tak til muligheden for selv at prøve de seje små racere.
Fire forskellige motorstørrelser
Super kvalitet, og underholdning i verdensklasse
En sammenligning med billige kinesiske pocket-bikes bliver hurtigt skudt ned i flammer. Udførelse og samlekvalitet på de små Ohvale racere er i særklasse, og som du så i videoen kan de sagtens holde til at blive kylet rundt af velvoksne førere.
Førerpositionen er nok ikke tiltænkt en midaldrende rund 100kg gigtplaget jyde med 50 skruer i kroppen, men hvis man er lige så ung af sind som de unge mennesker modellen er tiltænkt, så går det sgu nok alligevel… og de herlige små racere er altså underholdning i verdensklasse.
Indrømmet… Marc Marquez er sgu nok en anelse bedre end os til at køre mini-bike, men som du så i videoen, så lykkedes det faktisk at køre albuen i underlaget, præcis som Marquez.
Faktisk kørte vi en enkelt gang med dybere nedlægning end Marquez… fangede du den?
Genialt til de yngste
Nej, de små Ohvale racere er ikke tiltænkt granvoksne førere, og modellerne excellerer da også som indstignings modeller i roadracing for de yngste. Der skal ikke skiftes gear på den mindste 110cc model, og bremserne betjenes udelukkende fra styret. Så her kan også de mindste være med uden den store øvelse, men vi er overbeviste om at farmand nok også sniger sig til en prøvetur.
Hamrende genialt når racer og udstyr bare lige kan puttes i familiecontaineres bagagerum eller dumpes på bagsædet.
Mon ikke Ohvale GP raceren kan være i bagagerummet?
Fornemme præmier ved DM 2019
Ohvale dk, klubber og DMU arbejder i øjeblikket på løbsdatoer for den kommende sæson, hvor der udover titlen som danmarksmester også køres om præmier til en samlet værdi af mere end dkr. 45.000,-
Der arbejdes i øjeblikket på 5-6 løbsdage med hver 2 heat.
Gadeløb på Ohvale
Det annoncerede motorsports event Isle of Samsø løb desværre ud i sandet, men så kan du måske finde trøst i at der i 2019 bliver afviklet et gadeløb på små motorcykler i Danmark. Vi er informeret om at der i forbindelse med den årlige byfest bliver afholdt et gadeløb i jyske Breum, hvor du også kan se de raske Ohvale blive fyret af. Jo, jo… løbet er for små motorcykler, men sidste års løb var en stor publikums succes.
Vi bringer naturligvis derligere information når alle detaljer er på plads.
Jo, der køres naturligvis også udendørs på Ohvale GP racerne
Dynger af yderligere information.
At Michael Møller Pedersen brænder for projektet, fremgår tydeligt af aktiviteten på både Ohvale.dk's danske hjemmeside og på Ohvale's Facebook profil. Her finder du al nødvendig information for at deltage, og på Facebook siden uploades jævnligt nogle ret fede videoer.
Læs mere om hvor og hvordan du selv kan prøve Ohvale racerne, samt om events og datoer på Ohvale GP's danske hjemmeside. Her finder du også yderligere information om hvordan du kommer i gang med at køre løb, hvilke betingelser der stilles og hvad det koster.
Du kan faktisk også se en digital læs-let brochure her.
Du kan selvfølgelig også se Ohvale racerne på Motorshow 2019 i Herning, eller på Mc Udstilling 2019 i Lokomotivværkstedet.