Japans “4 store” laver historisk aftale
Det her kan meget nemt blive en vigtig del i at gøre elektriske motorcykler mere interessante for forbrugerne: de “fire store” japanske motorcykelproducenter (Honda, Yamaha, Kawasaki og Suzuki) er gået sammen om at samarbejde omkring elektrificeringen af motorcykler. Nærmere bestemt om standarder for batterier til motorcykler. Det vil indebære væsentlige karakteristika som størrelse, form, spænding og kapacitet. En sammenligning med AA og AAA batterier viser, hvor meget den slags standarder kan betyde. Og i og med fire så store motorcykelproducenter samarbejder om én standard, kan det meget nemt blive en standard for hele motorcykelindustrien.
Standarden som Honda, Yamaha, Kawasaki og Suzuki samarbejder om, bliver for udskiftelige batterier til tohjulede motorcykler. Hvilket giver mening, for med én standard med mange brugere, er det mere rentabelt at opsætte offentlige batteriladestationer, som motorcykelejere kan stoppe ved, og skifte batteri ud. I modsætning til lignende systemer for hver enkelt producent.
Derved fjernes problematikken med begrænset rækkevidde også – for med et bredt netværk af batteriladestationer vil det være nemt at køre hen og udskifte sit batteri. Måske endda hurtigere end at tanke en motorcykel.
Med standarden følger også, at batteriudviklingen ikke nødvendigvis skal foregå ved motorcykelproducenterne. Når de “fire store” har udstukket standard og retningslinjer, er det oplagt at en batteriproducent tager over og masseproducerer effektive batterier. Derved kan motorcykelproducenterne fokusere på mere interessante ting som køreegenskaber, design og siddestilling.
Idéen er ikke ny og andre producenter har tænkt samme tanke. Kymco lancerede med scooteren Ionex også et produkt med et bredt netværk af opladningsmuligheder til udskiftelige batterier. Det kan du læse mere om her.