Fremtidens sikkerhedsforanstaltninger
En nyopstartet canadisk virksomhed ved navn Damon Motorcycles, arbejder på en række løsninger, som har til formål at øge sikkerheden for verdens motorcyklister.
Virksomheden har base i Vancouver, og bliver til daglig drevet af medstifteren Jay Giraud, der udover en fortid som professionel snowboarder, har grundlagt firmaet Mojito, som har udviklet en platform hvorpå der indsamles data fra forskellige biler så de bedre kan ”snakke” sammen.
Damon Motorcycles har ikke fokus på kommunikation motorcykler imellem, men lægger deres energi i sikkerhed.
Jay Giraud siger:
“No one is solving motorcycle-related problems. But, to hit the nail on the head, I learned that motorcycling is 36X more life-threatening than driving a car, killing well over 3,000 people each day. This is what got me serious about the space.”
Vi er ikke helt enige med Jay Giraud i udtalelsen om at ingen tager sig af motorcykel relaterede problemer i forhold til sikkerhed, men respekterer de der slår et slag for emnet.
Nogle af de features Damon Motorcycles arbejder på i øjeblikket kender vi allerede fra bilernes verden, som eksempelvis et system der advarer ved farer i blinde vinkler.
Så kan man diskutere om der på en motorcykel er blinde vinkler eller ej, for man kan jo bare vende hovedet.
Men vi som mennesker har tendens til at blive mere og mere dovne, i tråd med den teknologiske udvikling. Jo flere teknologiske hjælpemidler vi får, jo mindre skal vi tænke og lave selv.
Det er ikke sjældent at undertegnede spotter motorcyklister foretage vognbaneskift på motorvejen uden at vende hovedet. Og har man overskud til at kaste et blik i cyklens sidespejle, skal billedet typisk tydes gennem vibrationer, og albuerne skal trækkes ind under dunken for at få et ordentligt overblik.
Så måske idéen er god nok?
Vis dette opslag på Instagram
En anden sikkerhedsforanstaltning der arbejdes på i øjeblikket, er en fremadrettet radar samt et kamera, der har til formål at underrette føreren om forhindringer forude.
Et eksempel på en situation som mange kan nikke genkendende til, er når en forankørende bil, i et uopmærksomt øjeblik, pludselig sænker farten. Skulle dette ske vil systemet udsende et haptisk feedback til motorcyklens håndtag, og på den måde gøre føreren opmærksom på at det nok ville være smart at sænke farten.
Begrebet ”haptisk feedback” kender vi i dag fra eksempelvis home-knappen på Iphone 8, der udsender en lille vibration ved berøring.
Systemet er dynamisk og udvikler sig selv med tiden. Jo mere brugeren kører på sin motorcykel, jo klogere og mere forudsigende bliver systemet.
Der er hos Damon Motorcycles mange projekter i støbeskeen, og det stopper ikke her.
En docking-station til rytterens smartphone er også på tegnebrættet. Idéen med denne er at mobiltelefonen – i samarbejde med et bagud vendt kamera – skal agere bakspejl.
Vis dette opslag på Instagram
Firmaets hjemmeside opgiver Erik Buell – grundlægger af Buell Motorcycles – som ”industriel rådgiver” og grundlæggeren af Skully – Mitch Weller – som ”markedsførings rådgiver”, så det er ikke helt uerfarne personer der har givet sig i kast med projektet.
Damon Motorcycles’ produkter vil i første omgang kunne monteres som eftermarkedsudstyr, men det vil da være nærtliggende for motorcykelproducenterne at se nærmere på lignende løsninger, da motorcyklerne i dag alligevel bliver plastret til i alskens elektronik, sensorer og skærme.