Patent: Flere winglets må give mere downforce?
Øjenbæ for nogen – fede gadgets for andre: Winglets er ved at være fast inventar på sportsmotorcykler af nyere dato. Og for læsere som ikke har hørt om Winglets før, er det en slags små vingelignende stykker plastic (eller kulfiber, hvis det er dyr motorcykel) med en nedadskrånende vinkel fortil, så luftmodstanden vil trykke nedad. Samme princip som spoilere på racerbiler, bare i mindre format.
Så jo højere fart, jo mere downforce og dermed styrbarhed. Mens winglets har været at finde på professionelle racermaskiner og dyre sportmodeller, er de nu også at finde sportsmaskiner i almindeligt prisleje. Fordi det er billigt at fremstille og visuelt antyder en voldsom dynamisk maskine.
Men hvad gør man når konkurrenterne alle har fået winglets? Man tilføjer flere winglets, fordi det må jo give endnu mere downforce. Eller i hvert fald se sådan ud. Og det er præcis hvad Honda fremviser i en patentansøgning, hvor adskillige winglets er at finde på hver af maskinens sider. Men også hvor princippet er overført til en slags ribber internt i kåben, så køleluft til motoren i så fald får en mere opadgående vinkel.
Patentansøgningen nævner også at sidespejles design har været tiltænkt at skabe downforce, men at det ikke var så befordrende for køreegenskaberne. Da downforcen i så fald kommer fra et punkt placeret fysisk højt og langt ude til siden på motorcyklen.
Winglets våbenkapløbet er hermed sat i gang. Det bliver interessant at se hvad konkurrenterne finder på som modsvar, for at få deres maskine til at udstråle mest dynamik og downforce.