Breaking: Se Hondas nye CBR 1000RR-R
Hvis man vil være sikker på maksimal eksponering, offentliggør man sine nye motorcykler før selve EICMA messen starter. Det har der været en del af i år. Og Honda har også allerede offentliggjort sine Africa Twins – men heldigvis var det ikke det eneste. Ved en aftenpræsentation udenfor det officielle EICMA-område, fremviste Honda flere lækkerier.
Største nyhed er den helt nye CBR1000RR-R racer. Så ja, det var nok rigtigt med den ekstra konsonant, som MagaCin tidligere skrev om.
Honda beskriver den selv som deres stærkeste rækkefirer. Den kommer til at yde 160 kW ved 14.500 o/m, samtidig med at aerodynamikken er forbedret væsentlig. Også med indbygget downforce ved på siderne.
Teknikken er opdateret med en seks-akset IMU, så kurve-ABS efterhånden virker som en gammel teknologi. Hvis økonomien er til det, kommer CBR1000RR-R også i en særlig SP-version, som bl.a. byder Öhlins elektronisk affjedring og Brembo-bremser.
De danske priser for CBR1000RR-R er ikke klar endnu, men importøren melder, at der kun bliver tale om en moderat pristigning. Vi håber det er korrekt.
Africa Twin
Også Africa Twin blev fremvist. Regelmæssige læsere af MagaCin vil allerede være bekendt med den, men interessant er, at indstigningsprisen bliver 210.000 kr. Og det er vel at mærke med fartpilot og køreprogrammer. Vil man have farvevariationer, elektronisk justerbar affjedring og den slags, stiger prisen.
Honda Rebel
Også Rebel har fået en mindre opdatering, så den nu har fået et trendy LED lys og slipperkobling. MagaCin vender tilbage med en mere uddybende beskrivelse af de nyheder.
CBR1000RR-R Specifikationer
ENGINE |
|
Type |
Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 |
Engine Displacement (cm³) |
999.9cc |
No. of Valves per Cylinder |
4 |
Bore ´ Stroke (mm) |
81mm x 48.5mm |
Compression Ratio |
13.0 x 1 |
Max. Power Output |
160kW @ 14,500 |
Max. Torque |
113Nm @ 12,500 |
Oil Capacity |
4.0L |
FUEL SYSTEM |
|
Carburation |
PGM-DSFI |
Fuel Tank Capacity |
16.1L |
Fuel Consumption |
16.0km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM |
|
Starter |
Electric |
Battery Capacity |
12-6 YTZ7S |
DRIVETRAIN |
|
Clutch Type |
Wet, multiplate hydraulic clutch with assist slipper |
Transmission Type |
6-speed |
Final Drive |
Chain |
FRAME |
|
Type |
Aluminium composite twin spar |
CHASSIS |
|
Dimensions (L x W x H) |
2100 x 745 x 1140mm |
Wheelbase |
1455mm |
Caster Angle |
24o |
Trail |
102mm |
Seat Height |
830mm |
Ground Clearance |
115mm |
Kerb Weight |
201kg |
SUSPENSION |
|
Type Front |
Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke |
Type Rear |
Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 137mm stroke. Showa Balance-Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment. |
WHEELS |
|
Rim Size Front |
17 inch x 3.5 |
Rim Size Rear |
17 inch x 6.0 |
Tyres Front |
120/70-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
Tyres Rear |
200/55-ZR17 Pirelli Diablo Supercorsa SP Bridgestone RS11 |
BRAKES |
|
ABS System Type |
2 Channel |
Front |
330mm disc with radial-mount 4-piston Nissin caliper |
Rear |
220mm disc with 2-piston Brembo caliper |
INSTRUMENTS & ELECTRICS |
|
Instruments |
TFT-LCD |
Security System |
HISS |
Headlight |
LED |
Taillight |
LED |